Full version: använd påsjord
Barbro L.
Jag odlar tomater i köpt påsjord i växthuset. Köper nya påsar varje år. Men hur kan jag använda den gamla jorden? Odlar en del andra grönsaker i lite större odlingslådor, även potatis. Kan jag då använda den gamla tomatpåsjorden i mina lådor? Även där jag odlar potatis? Eftersom jag försöker odla varierat i lådorna, så kommer tex potatisen hamna i olika lådor. Byggde ny låda i våras och hällde i 1-2 gammal påsjord i den samt kompostjord och 2 säckar ny jord. Men potatisblasten blev mycket konstig och flera plantor bara vissnade ner.
Någon som har tankar? Tips? / Barbro
Åsa, mälardalen zon 2
Det mesta i påsarna är torv som bryts ner och får en dålig struktur + det finns ju ofta ingen näring alls i den efter en säsong. Det finns dock många som blandar bokashi med gammal blomjord och på så sätt får den redo att odlas i igen.

Du bör dock undvika att använda gammal tomatjord till potatisen de hör till samma familj och drabbas av samma sjukdomar och smitta kan övervintra i jorden
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon