Full version: Salvia med larv?
Ätlig trädgård
Hej!

Min fina övervintrade salvia sàg lite kostig ut idag, hoppas att ni kan hjälpa.
Först sàg jag att nàgra blad sàg ihopklistrade ut, tyckte det sàg konstigt ut sà jag klippte bort den toppen.
Senare sàg jag att det fanns nàgra smà svarta prickar pà nàgra av de andra bladen. Kollade lite mer och sàg att en sorts larv (som var sà äklig att jag inte ville kolla noga pà den) som satt gömd i "en strut" av nya blad som kom. Klippte bort den toppen ocksà, för jag blev väldigt misstänksam.

Vad är det jag har fàtt tror ni???

Vad ska jag göra??? Vill inte att min fina salvia ska dö, det kommer även nya smà salvior i samma kruka nu som jag har satt... sad.gif

Mina chilisar har stàtt bredvid salvian rätt mànga dagar i rad nu, kan de vara smittade??? mad.gif unsure.gif

å nu kliar det överallt när jag tänker pà äckliga kryp! wacko.gif blink.gif
HJÄLP!!!! Snälla!

Desperat savliaodlare!
Åsa, mälardalen zon 2
När det gäller larver på blad är det ofta stekellarver eller fjärilslarver. För att larverna ska hamna på växterna krävs att någon lägger ägg på dem. Ofta föredrar dessa larver vissa speciella växter så de brukar inte gå på allt som finns i närheten utan de brukar hålla sig till ett eller några få växtslag.

Bästa metoden har du redan upptäckt, det gäller att inspektera sina växter ofta (både ute och inne) och plocka bort alla larver man ser. Speciellt de larver som rullar in sig de brukar inte dö av medel p.g.a att de flesta medel som finns för hobbyodlare är kontaktverkande och måste träffa insekten.
Ätlig trädgård
Tack för svar!

Är det larven som har spunnit det "klibbiga" nätet?
Är de svarta prickarna larvägg?
Larven var mörk, nästan svart tror jag, superäcklig! mad.gif

Tror ni det kan smittas?
Var har den kommit ifràn?

Mvh Larvutrotaren tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Många larver kan spinna nät så det är troligtvis larven som spunnit nätet.

Ägg brukar ofta vara placerade på undersidan av bladen och brukar sitta fast. Är de svarta prickarna på ovansidan av bladen och de går lätt att borsta bort är det troligtvis larvens exkrementer.

Larven har kommit från ett ägg som lagt av en fjäril eller en stekel, en del har redan startat lägga ägg + några kan nog även övervintra som ägg så det kan ha funnits ägg på plantan under en längre tid som sedan kläckts när det blev de rätta förhållandena. Larverna kan inte föröka sig förren de blivit vuxna så det brukar räcka med att plocka bort alla man ser de kommer inte att föröka sig som ex. bladlöss som kan föda levande ungar utan befruktning. Så stor risk är det inte att de sprider sig ifall du har många olika växtslag i närheten Chili och salvia exempelvis är ganska olika växtslag. Oftast går de ju bara på något växtslag men det skadar inte att inspektera plantorna regelbundet ändå ex. chili brukar lätt dra på sig sådant som bladlöss och det brukar gå bäst att bekämpa ifall man börjar bekämpa innan växterna dignar av ohyra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon