Full version: Myror i komposten
Team Sundmark
Hej
Vi flyttade in i vårat hus våren -18 och håller på att lära känna trädgården.
Vi har fått sälja av en bit av vår tomt och på den biten står en gammal kompost som nog inte varit använd på flera flera år. Nu till den saken att hela den komposten är nu ett stort myrbo. Alltså ca 0,3m³ ovan jord. Komposten står ca 20-25m från huset.
Jag har ingen lust att välta omkull komposten så att alla miljarder myror vandrar in på tomten/huset.

Någon som har några tips på bad vi kan göra för att bli av med myrorna?
Gossen Ruda
Myrr. Man behöver inte vara rädd för att utrota ett samhälle, det finns hur många som helst kvar.
Team Sundmark
CITAT (Gossen Ruda @ 19-03-2020, 11:33) *
Myrr. Man behöver inte vara rädd för att utrota ett samhälle, det finns hur många som helst kvar.

Myrr känns inte speciellt miljövänligt...

Det är inte det att jag har problem att utrota ett samhälle (mohahaha jag är härskare #ironi) jag vill inte att dom ska flytta in på tomten när jag försöker få bort myrboet
Gossen Ruda
Myrr är inte så miljöovänligt längre. Innehåller mest Pyretriner. Om du lyckas flytta bort stacken beror på om du fått med drottningen, eller drottningarna. Arbetarna, som är förtryckta honor, är inbitna rojalister och följer sin drottning vart hon än tar vägen. Så om du lyckas flytta iväg boet plus drottningen har du segrat. Det kanske vimsar omkring några arbetare som tappat kontakten men de dör snart. Observera att boet vanligvis är lika stort under marken som ovanför.
johnny_j
CITAT (Team Sundmark @ 19-03-2020, 11:12) *
Vi har fått sälja av en bit av vår tomt och på den biten står en gammal kompost som nog inte varit använd på flera flera år. Nu till den saken att hela den komposten är nu ett stort myrbo.

Om du har sålt den delen av tomten, vad gör du då på grannens mark?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon