Förkultiverade luktärterna i såjord kring början av mars på fönsterbanken och allt har gått bra... tills senaste dagarna där jag observerade ändring i dem. Tidigare var de mörkgröna och livskraftiga men nu börjar bladen gulnar och de tappar blad... Vad kan det beror på ? För lite vatten, för lite gödsel eller ? Vad kan jag göra innan de dör ? Se även bilderna som är tagna igår..
evelina
01-05-2004, 09:41
CITAT (angylp @ 01-05-2004, 10:36)
Förkultiverade luktärterna i såjord kring början av mars på fönsterbanken och allt har gått bra... tills senaste dagarna där jag observerade ändring i dem. Tidigare var de mörkgröna och livskraftiga men nu börjar bladen gulnar och de tappar blad... Vad kan det beror på ? För lite vatten, för lite gödsel eller ? Vad kan jag göra innan de dör ? Se även bilderna som är tagna igår..

Hej!
Har du skolat om dom i planteringsjord?? Om inte bör du göra det men var rädd om rötterna.
Knipsa av toppar så grenar de sig och blir ännu kraftigare, sätt om dem i näringsrik jord - men som Evelina sa - var rädd om rötterna! Sätt dem lite djupare än tidigare. Sen kan du kanske börja vänja dem vid utelivet, beroende på var du bor. Glömde kolla det...
kerstin z5-6
01-05-2004, 19:32
Står de månne i toarullar ?
Nej de står inte i toalettrullar utan i roottrainers.. bor i zon 2 så det kanske är dags i alla fall ? Jag antar att de gillar kogödsel blandad planteringsjord ? Ska göra det idag i och med det är så fint väder!
Ursäkta en okunnig, men vad är roottrainers?
Är också i full gång med mina luktärter,,,

Här är en bild som visar vad roottrainers är... lite djupare kruksats kan man säga.. Hur som helst har jag planterat ut nästan samtliga luktärter... hoppas det inte börjar snöar eller något... jag har i alla fall täckt med fiber duk tillsvidare..
Plantera om och påbörja avhärdning samma dag låter i tuffaste laget...
Låt dem vänja sig vid sin nya miljö runt fötterna någon vecka innan du låter det börja blåsa runt skallen!
Tror Sulan (som haft ihjäl en del genom åren)
Var har du köpt dessa roottrainers och vad kostade de?
CITAT (Sulan @ 03-05-2004, 14:54)
Plantera om och påbörja avhärdning samma dag låter i tuffaste laget...
Låt dem vänja sig vid sin nya miljö runt fötterna någon vecka innan du låter det börja blåsa runt skallen!
Tror Sulan (som haft ihjäl en del genom åren)
Opps... har redan planterat ut en del... har täckt med fiberduken... ska kolla idag hur de mår..kanske ska så en ny omgång ifall de som finns utomhus dör..
CITAT (Siri @ 03-05-2004, 18:48)
Var har du köpt dessa roottrainers och vad kostade de?
Roottrainers finns att beställa på
http://www.lillafiskaregatanstradgardsbutik.se . Kolla under Tillbehör ->Trädgårdstillbehör -> Trg Tillbehör . Kostar 139kr/st men jag köpte den på någon trädgårdsmässa och då var den billigare.
Nu blir det en massa frågor från mig, angylp, så om du kan ha tålamod med mig
Till vilka växter använder man dessa, hur använder du dem? De verkar ganska smarta,,
Hej Siri,
Rootrainers använder jag främst för luktärter och bönor men jag kan tänka mig växter som har känsliga rötter eller djupgående... Här finns i alla fall mer beskrivande text om rootrainers (på engelska) :
Rootrainers
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.