Full version: Omplantering av Chili
Ätlig trädgård
Hej.

Har planterat om mina chilisar en gàng till ca 15 cm kurkor. Har Ancho, Anaheim, Jalapeño och Aji blanco cristal. De stàr nu tvà och tvà och jag har tänkt att fortsätta ha dem tvà och tvà.

Fràgan är nu vilka jag ska plantera om först, (eftersom jag har slut pà krukor och inte kan köpa ny förän i veckan och plantera nàgot vill jag ju göra i helgen biggrin.gif )

Aji blanco cristal och Jalapeño stàr tillsammans i en nàgot större kruka än de andra tvà. Aji och Jalapeñon ser mycket gladare ut, än de andra tvà. Dessa glada har börjat sätta blommor, de har inte slagit ut än, men Ajin kommer nog snart. Den ser sprickfärdig ut. tongue.gif
De är inte sà lànga, ca 15-20 cm, mendan Anchon är längs av alla mellan 20-25 cm och Anaheim är kanske hälften av det. De tvà ser lite blekare ut, har en nàgot mindre kruka och blommor ser man inga.

Alltsà, ska jag plantera om Aji och Jalapeñon först eftersom de snart blommar och ser ut att behöva mer plats snart, eller ska jag plantera om de andra tvà, de kanske behöver mer plats för att komma igàng och för att de ska se lite gladare ut???? wink.gif

Vad skulle ni rekommendera??

MVH Chilinybörjaren smile.gif
vigge
ursäkta att jag hoppar in i din tråd...
odlar också chili nu för första gången...

men min katt har lyckats äta upp alla försök till odling... skaffade ett miniväxthus nu i dagarna och satte in alla småplanter där... krukorna är bara ca 5cm i dimater... och mina chil börjar väl bli ungefär 10cm....

När kan det vara dags att ta ut dem från växthuset och sätta dem i någon större kruka ?
Ätlig trädgård
Jag planterade om mina när de var ungefär 10 cm höga. Jag gjorde sà att jag sàdde fyra stycken av varje sort i en 7 cm kruka och när de blivit 10 cm ungefär, sà märkte jag att de inte sträckte sig lika fort längre, sà jag valde ut en av varje sort som jag ville ha kvar och satte dem tvà och tvà i en 15-20 cm kruka. Dà dröjde det inte länge innan man sàg att de växte och fort gick det!!
Nu verkar de dock ha tröttnat lite pà sin tillvaro, de växer inte sà flitigt längre, sà jag ska nog plantera om dem igen.
Jag bor i Schweiz, har kanske lite bättre temperatur här, sà mina är redan ute pà balkongen för det mesta, men inne pà nätterna, men nu när jag planterar om dem sà kommer de fà stà ute, de stora krukorna vill jag inte släpa in och ut.
Sà mitt tips är att när du märker att de stannar upp lite i växten, plantera om dem.
Chiliexperterna säger att man inte ska ge dem för mycket plats pà en gàng, för att rötterna inte utvecklas som de ska dà. Sà byt försiktigt upp dig till större krukor, i tvà omgàngar till exempel. smile.gif

Lycka till! Vilka sorter har du sàtt??
Ätlig trädgård

Sà här ser de ut, vilka tycker ni ser ut att behöva omplanteras snarast??
mute
Ingen panik, men jag skulle flytta över till varsin kruka, i samma storlek...

MVH
Johan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon