bica_75
01-05-2004, 11:29
Hej!
Förra sommaren planterade jag ett bergskörsbär och ett biggarå träd, nu undrar jag om dessa går att flytta? Jag vill ju inte ta död på dem.
Åsa, mälardalen zon 2
01-05-2004, 12:51
Såpass nyplanterade träd kan du flytta på utan problem, flytta dem NU ifall du inte kan ha kvar dem på platsen till i höst (lövfällande växter bör ju helst flyttas då de är i vila = har inga blad, tidig vår+sen höst). Om du flyttar träden nu pyssla om dem lite extra med exempelvis vatten under odlingssäsongen.
Christer i Falköping
01-05-2004, 12:54
Går gör det, men det är ju ett tungt jobb. Frågan är väl bara om det inte är lite försent nu i år. Men gräv först upp en grop på den nya platsen, så att den står färdig vid flytten. Sedan gäller det att få med en så stor jordklump runt rötterna som möjligt. Ju mindre trädet blir stört, desto bättre är det. Det enklaste sättet att flytta det, är nog att stjälpa upp trädet och jordklumpen på en pressening och dra den bort till det nya stället. Sedan är det bara till att vattna mycket hela sommaren, så att det inte torkar ut.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.