Jag planterade lite Rhododendron i en rabatt i höstas och nu kommer rabatten se lite kal ut innan buskarna växer till sig. Vet inte riktigt vad jag skal ”fylla ut” med. Jag har köpt en fröpåse Ringblommor, men vet inte om de kommer trivas tillsammans med Rhodondendron. Dels vet jag inte om en trivs i jorden, dels så står det på paketet att det skal vara full sol och rabatten ligger mot nordost, så det är bara sol fram till 12 på dagen. Kan jag så Ringblommorna eller skal jag ta någon annan blomma. Tex vad?
Kan jag få något annat tips på lågväxande perenner som blommar juni/juli-sept som är smidiga att så direkt i rabatten. Behöver en perenn som kantväxt och en som är lite högre. Skal stå ihop med akleja och rosenkrage.
Till en annan rabatt försökte jag mig på att förkultivera Rosenkrage (rödrosa prästkrage) men misslyckades totalt. Nu undrar jag om jag kan så direkt ut i rabatten där de skal vara. De flesta perenner går ju bra att så i friland nu i april, maj. På Rosenkragens fröpåse står det inget om det, men kanske att det går ändå? RÅD!!!!
Fråga nummer tre! Jag vill ha Lupiner utmed tomtgränsen på baksidan. Nu undrar jag om jag kan så dem direkt i gräset eller om jag MÅSTE gräva upp. För det vill jag helst inte. Vill inte ha en riktig rabatt utan bara blommor direkt i gräsmattan. Kommer de kunna växa så och kommer gräset ta över och konkurera ut Lupinerna då jag inte kan klippa där förrens de vissnat?
När ni nu har svarat på mina frågor kan ni stänga av datorn och gå ut i det fina majvädret och pula i trädgården

Ha en HÄRLIG dag!
/ Vicky