Skogsbacke
14-04-2020, 10:29
Hej! Vår trägård har skogen som närmsta granne och jordmånen ser ut därefter, det är mer sten än jord, torrt och allmänt ogästvänligt för alla odlade växter. Det funkar ju att gräva ur ordentligt och jordförbättra när det är en begränsad yta man vill plantera på men nu känner jag att jag måste ta tag i en 2 m bred och minst 20 meter lång remsa längs entrén. Vi har undvikit denna remsa eftersom det känns som ett overstigligt projekt, men det är inte kul att varje dag gå längs denna smala remsa med gräs och ogräs. Något måste göras! Finns det något riktigt envis och härdig buske som kan tänkas överleva, tex? Allt måste vara att föredra framför den eländiga halvt flintskalliga gräsväxt vi har nu!
Gunilla T
14-04-2020, 11:08
Allt går om man är beredd att satsa arbete och förstås pengar. Har du en bild av "eländet" så kanske någon får idéer. Att plantera någon buske i en i övrigt miserabel omgivning kommer inte att försköna miljön, busken skulle bara se malplacerad ut.
Igelkott_
18-04-2020, 19:32
Kanske inte riktigt svar på din fråga, men vi har en liknande remsa på framsidan, 5x2m av sprängsten och någon stenhård massa som knappt kategoriserar sig som jord. Jag orkade inte heller gräva upp allt så jag tog bort ogräset och rensade marken ren, täckte med täckbark och har sedan planterat i omgångar. Först ett par rosor (det enda riktigt värt att verkligen gräva för), sedan några hortensior - och plötsligt blev det mer värt att gräva upp det runt omkring. Nu skall de sista luckorna fixas i sommar.
Det finns många tåliga växter, men frågan är hur roligt det kommer bli utan ordentligt grundarbete oavsett.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.