Full version: Problem med syren
katti
Vet ni vad det här är för något?

Syrenproblem

Hela syrenen är täckt av de här vitaktiga fläckarna... de fanns redan förra året men det verkar inte som att den lider av det då den växer fint och blommar rikligt
katti
Ingen som vet?
Cilla
Jag har stött på detta flera gånger i bild de senaste åren men glömt att ta upp det med svamp- och växtskyddsexperter. Jag återkommer om jag finner svar. Om du kan ta en närbild på fläckarna vore det bra. På håll ser det ut som att något blekt barken, men kanske är det en beläggning när man tittar närmre?
katti
Sprang genast ut och tog lite bilder... det var kanske lite väl mörkt för jag var tvungen att använda blixten och dessutom så är barken blöt (skitväder), fast fläckarna kom fram jättetydligt då barken var blöt så det kanske var bra?

närbild

en till bild

Jag kan försöka ta lite bättre bilder imorrn om det syns dåligt... jag har ganska nyinförskaffat kameran så jag kan inte riktigt med den smile.gif

Ps.. när man skrapar lite så kommer man direkt ned till det "gröna" ... det är som om det vita ersatt barken.. det går alltså inte att ta bort det vita för då försvinner barken också så att säga...
mona_g
Har samma problem!! Ser ut som något utomjordiskt wacko.gif Upptäckte det igår på min gamla vackra vitblommande syrénbuske. Hoppas någon kan tala om vad detta är? tongue.gif
Irganox
Efter jag läst detta sprang jag ut och tittade på mina syrener och upptäckte också detta.
Jag undrar om det inte kan vara någon slags lavar, och inte svamp. Men, vad vet jag.
Mina syrener är extremt gamla dock, jag skall ge mig ut på en liten exkurtion i området och studera alla andra (lite yngre) syrener närmare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon