|
Bambis vän
01-05-2004, 15:11
Satt och bläddrade i en gammal Allt om trädgård i går kväll och fick se en artikel om månens påverkan på våra grödor. Eftersom jag bor i antroposofernas Mekka, Järna, så har jag naturligtvis hört talas om detta tidigare. Här är det många biodynamiska odlare som åtminstone säger sig odla enligt Maria Thun's såkalender. Köpte nämda kalender i vintras och har fnissat en del åt de råd som finns. Blev därför lite förvånad när jag hittade en lång artikel i AoT om detta.
Skulle vara kul att höra om någon på Odla använder sig av månens olika faser vid odling och skörd. Själv tycker jag det verkar vara lite hokus-pokus över det hela...
La Strega
01-05-2004, 15:15
Jag är själv "månsjuk" alltså jag påverkas starkt vid fullmåne med labilt humör o sömnstörningar, så jag är fullt övertygad om att både vi och växterna påverkas!! eftersom växterna oxå innehåller vatten så...tänk bara på hur månen påverkar flod och ebb! (heter de så?)
Vi har diskuterat det här tidigare. Om man använder sökfunktionen så finns en del svar. Jag var ute och frågade förra gången. Och oavsett svar så sår jag helst när månen ligger mellan ny och fullmåne. Det känns som om plantorna kommer snabbare då! Att månen "drar upp dem"!  Säkert bara inbillning, men jag litar på kvinnlig intuition. Tillhör också de mångalna, som får sömnstörningar och blir lite labil i humöret av fullmåne. Kan månen påverka hela hav, så varför inte mig?
Ingrid på Västkusten
01-05-2004, 17:37
Jag använder månkalendern  och har gjort så i ett antal år ....man behöver itne 'tro' för att använda dne då den är världens bästa planeringskalender för vad man vill göra i trädgården. Speciellt på våren när man känner sig överväldigad av allt som skall göras. Och så mkt forskning som gjorts av Maria Thun med statistiskt bevisade effekter via universitet etc etc så är det bara å testa. jag gilalr denna här kalendern väldans mycket (Maria Thuns kalender innehöll mkt fel det året jag köpte den); Han är BBC's månkalender& odlingsexpert och är matematiker. PlantingbythemoonSidorna är mycket bra info också om mer än bara odling som kan kopplas till månen. Intressant läsning!
Måste bara få fråga, är La Strega och Annki möjligen födda i Kräftanstecken? Kräftor sägs ju vara extra påverkade av månens fasen, skulle vara kul att få bekräftat om det verkligen förhåller sig så? Eller har ni kanske accendenten i Kräftan, det ska visst kunna innebära det samma. Nyfiken!! Fenja
CITAT (La Strega @ 01-05-2004, 16:15) Jag är själv "månsjuk" alltså jag påverkas starkt vid fullmåne med labilt humör o sömnstörningar, så jag är fullt övertygad om att både vi och växterna påverkas!! eftersom växterna oxå innehåller vatten så...tänk bara på hur månen påverkar flod och ebb! (heter de så?) Här har du en till som har samma problem. Det är roligt att höra att andra har det också, för man möts ofta av misstro när man nämner det.
Smekajsa
01-05-2004, 19:53
Ja.månen kan användas till mycket..... Min man är radioamatör och han sänder via månen så kallad EME, earh moon earth ......på ren svenska "månstuds" ..han sänder telegrafi mot månen och det studsar ut i världen till någon likasinnad!!?? vet i f..n hur det går till men funkar gör det
Varför man skickar radiovågor mot månen är för att man ska kunna prata med andra som bor utanför sin normala räckvidd, då man använder kortvågiga radiovågor. Man kan också prata med andra genom att använda sig av långvågiga radiovågor som mer eller mindre studsar på jonosfären (ett av de yttre skikten i atmosfären) tillbaka mot jorden, till jonosfären och så vidare. Jorden är ju rund så detta krävs för att man ska kunna prata med folk "på andra sidan" och sen studsar de kortvågiga radiovågerna ner till jorden igen från månen då det långvågiga studsar mellan jonosfären och jorden.Det här är de två sätt som jag känner till till att använda i detta syftet. Jag hade gjort en fin modell av hur det skulle funka men den såg ju inte alls ut så den skulle se ut Ja, ja Mvh Alexander
zaaritha
01-05-2004, 23:24
Jag påverkas starkt av månen. Och--jag har prövat att så vid nymåne, det grodde snabbt, men jag vet ju inte om det hade m månen att göra!! Men; för övrigt-så drömmer jag mer vid fullmåne, jag sover sämre. Tja, inte vet jag? Men; ebb o flod styrs ju av månen.....
Elisabeth-Västkustkolonisten
02-05-2004, 08:25
Jag sår och planterar efter månkalendern sedan många år tillbaka, kanske inte alltid men ofta.
Och inte kan jag sova när det är fullmåne, d.v.s. veckan innan fullmåne. T.o.m. min sambo som förut bara skrattade åt det vandrar runt dessa nätter.
Elisabeth
Nej du Fenja! Här är en Stenbock med ascendenten i Lejonet!
Tack Annki! Själv vill jag gärna tro att vissa människor har närmare till "urdrifterna" liksom, är mindre domesticerade eller hur jag nu ska uttrycka det. Står i bättre kontakt med elementen helt enkelt. Mvh Fenja
La Strega
02-05-2004, 12:10
Fenja: Jag är tvilling med ascendenten i stenbocken (tror ja de var)
hmm..wiccatroende/åt det hållet? *Le*
Bor man nära ekvatorn så är detta ett nästan säkert vetenskapligt sätt att planera sina grödor (fråga vem som helst som har en trädgård nära ekvatorn). Men vi som bor lågnt ifrån ekvatorn spelar det mindre roll för.
Gossen Ruda
02-05-2004, 18:19
Håller med Sonen, här uppe i norden är det klimatet som styr mest. Men för att återgå till människan så är det inte så konstigt att kvinnor upplever humörsvängningar i samband med månens olika faser. Ett månvarv är ungefär 28 dygn, dvs tiden mellan fullmånarna t.ex. En menstruationscykel är också ca 28 dygn. Något samband? Givetvis. Många djur som håller till runt ekvatorn har fortplantningen styrd av månens faser och tivattnet och enligt forskarna härstammar människan från Afrika. Även om detta var länge sen styrs en del av vårt liv fortfarande av månen. Eller kanske mest av perioder som härstammar från 28dygnscykeln. Fast inte vi män, vi är parningsvilliga när som helst.
Bambis vän
02-05-2004, 18:28
Hördu, Gossen Ruda. Läs bifogade artikel, så får du se att det inte bara är kvinnor som påverkas av månen. Kanske är du själv ute och ylar en gång i månaden?!!! Ur: DN På Stan På tal om det kan man tro att det varit fullmåne i natt. Mina råbockar har gått bärsärkagång på en av mina vinbärsbuskar. Halva busken är uppsliten. Funderar på att byta mitt namn på forumet till "Bambis före detta vän". Hälsningar Lena som är
Blomstertanten
02-05-2004, 18:50
CITAT (Gossen Ruda @ 02-05-2004, 19:19) Fast inte vi män, vi är parningsvilliga när som helst. :rolleyes:  Ni män är väl ALLTID parningsvilliga !
Gossen Ruda
02-05-2004, 21:07
Vi står alltid till er tjänst. Vad dom två första orden syftar på får ni själva räkna ut. Jag brukar aldrig yla mot månen. Tror jag i alla fall inte. Däremot fattar jag inte varför jag alltid vaknar och är så trött på morgonen efter fullmånen. Och varifrån all päls kommer?
Tack La Strega! Nu kan jag "käfta vidare" med min atrologiska kompis ännu mera!! Mvh Fenja
Ingrid på Västkusten
03-05-2004, 08:26
En 'månmånad' är faktiskt inte 28 dygn, inom 'måneriet' tror jag det är den mest allmänt spridda myten  Jag ahr en halv fundering att det hjälper med grödor som är benägna å ränna samt grödor man vill spara över vintern, Hälsar Ingrid
Gossen Ruda
03-05-2004, 17:36
Genomsnittlig tid ungefär. Den sideriska tiden, omloppstiden, är 27 dygn 7 timmar 44 min 11,5 sek. Den synodiska tiden, mellan 2 nymånar, är 29 dygn 12 timmar 44 min 2,8 sek. Det är bara att välja. Det är inte alls otänkbart att månen har viss inverkan även på våra breddgrader. Bara att testa. Glömde tidigare att nämna att Astrologin är mycket eller bara flum. Tanken att planeterna och solen skulle påverka vår framtid uppstod troligen i Babylonien. Sen dess har solen flyttat sig ett steg i djurkretsen. Har alla tabeller räknats om sen dess?
Ingrid på Västkusten
03-05-2004, 21:38
Tackar för det  men jag tycker ändå att avrunda det till 28 dygn är å ta i lite! Mesta av försöken med sådd enligt månen har ju gjorts i mellaneuropa samt England - en liten rolig parantes, det 'fungerar' enligt dessa försök bara på ekologisk odling :-)) man får enbart vad de kallar en 'lågamplitudeffekt' om man använder konstgödsel. Glada och gäspiga hälsningar ifrån Ingrid PS Apropos astronomi - nu är det strax tiden då Venus är som 'bäst' som 'aftonstjärna'.
andreas i uppsala
03-05-2004, 21:58
vänta, nu hänger jag inte med? Månodling? Ska man rikta sådden mot månen? Hur kan ni känna av månen, så stark är väl inte månen ända här uppe? eller föresten det är den(lite),tänker då på havet och på tången. men ändå hur kan ni känna den? Vi har väl inte tillräckligt känsliga "verktyg" för det. Intressant inlägg. Alex, inte dåligt för en omyndig person, men det är inte så konstigt  . Har du sett på discovery eller bara pluggat extra? genierna kryper verkligen ner i åldrarna, vilket gång på gång bevisas Go' natt
lavendel
04-05-2004, 22:23
Hej! Har en ikon i mitt verktygsfält som säger att nu är det:Full flower moon! Har ingen aning om vad det innebär...men det låter läckert...synd att det är mitt i veckan och långt ifrån min älskling!!!! Brukar må bra vid fullmåne...lite svårt att sova men blir inte trött...känner mej "laddad" som om alla sinnen är alerta...inte alls obehagligt! Lavendel
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|