kristian
Hej, vi köpte en japansk magnolia för ett par veckor sedan. Läste att det kan ta tid för den att blomma men när jag tittar ut nu har en blomma redan slagit ut. Kul, den verkar trivas! Nu till min fråga. Plantan jag köpte är ca 1,70 m hög och har ett buskigt växtsätt. Grenar växer från basen åt alla håll. Läser att magnolia inte gillar beskärning, även om det går att ta enstaka grenar. Hur funkar detta? Blir min planta ett träd med en grundstam framöver eller behöver jag ta bort grenarna som växer från basen för att uppnå detta? Tacksam för all hjälp.
Gunilla T
Du har köpt en Magnolia som inte är ett träd utan en buske. Många av Magnoliorna har ett sådant växtsätt och det kan man inte göra något åt, den kommer aldrig att få en genomgående stam.

Och helt rätt, du skall inte beskära en Magnolia, endast döda grenar och i undantagsfall någon gren som korsar på ett felaktigt sätt.

Att den blommar nu är trevligt men har inget med trivsel de senaste veckorna att göra. Blomanlagen sattes förra hösten.

Lycka till med din fina planta!
Huggorm
Japansk magnolia, då tänker jag magnolia kobus som är ett träd och ingen buske. Men Magnolia kobus kan ta över tio år på sig innan den blommar så det låter inte som det är vad du har. Är det verkligen vad som stod på lappen, hade den inget annat namn? Det låter ju som Gunilla skriver att du fått någon av alla buskformiga magnolia.
Gunilla T
Hoppas att den inte är köpt på Granngården, något byggvaruhus eller liknande för då är det oerhört vanligt att växterna är felmärkta eller bara en sådan sak som att kalla en planta för japansk Magnolia. Dessutom kan personalen inte ge skötselråd om växterna som yrkesmänniskor kan.

Växterna köps in, oftast från Holland, i enorma mängder för att säljas som lockvaror av dessa icke kunniga växtföretag och tyvärr så konkurrerar de ut allt fler av våra seriösa plantskolor.

Sensmoral - gynna inte matbutiker som Lidl eller liknande vid växtinköp, vi vill ha kvar kunniga yrkesmänniskor inom växthandeln.
kristian
Hej och tack för klargörande svar. Jag har köpt plantan på en lokal plantskola som jag har stort förtroende för, alltså inte någon kedja. Det står Magnolia Kobus på lappen och tre vita blommor tittar just nu fram. Jag ska fråga plantskolan så att det inte skett ett misstag här. Allt gott!
Huggorm
Om det verkligen är en kobus kan den ha blivit misshandlad. Många träd blir till stora buskar om huvudstammen blir skadad när de är små. I såna fall går det att åter forma dom till träd, men det kan vara knepigt och är en process som görs gradvis över ett antal säsonger. Men som sagt, kobus är känd för att ta riktigt lång tid på sig innan den blommar, det kan ta både 10 och 20 år. Om din blommar nu på en gång är den antingen väldigt stressad, eller så är det någon annan magnolia som blivit felmärkt. Möjligen kan det också vara någon hybrid mellan kobus och något annat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon