Full version: Vårtecken
katti
Med tanke på att det snart är sommar nere i södra sverige och vi här uppe precis har kommit in i våren så tänkte jag starta en tråd där vi får beskriva våra vårtecken... utan att behöva få läsa att syrenen blommar och gräsmattan klipps smile.gif

Idag har det varit full fart på humlorna, slog ihjäl en geting (vill inte ha något getingbo här igen), massor med fjärilar...

Krokusarna och pärlhyacinterna jag satte i höstas har tittat upp typ en centimeter... jippi de överlevde..

Rensade faktiskt bort lite maskrosor idag... mot söderväggen alltså. All snö är borta från tomten och det känns skönt...

Vilken härlig start på den här månaden med strålande sol och varmt och skönt.
Humlan
Såg årets färsta humla i torsdags och första myggan idag. Jag såg flera små tussilago på dagens promenad.
Snart snöfritt på gräsmattan och rabarbern börjar visa sina rosa knölar smile.gif
Imorgon är det dags att bära ut alla småplantor till växthuset.
Copycat
Dom positiva vårtecknen är att den sköra Aklejrutan överlevt vintern, det kommer upp små Riddarsporrar, Löjtnanshjärta, Trädgårdsiris och Liljorna kanske inte gick under ändå av alla Liljebaggar förra året. Humlor som vimsar runt sådär lagom våryra. Sen har vi ja den "trevliga" Kirskålen som ett negativt vårtecken, åtminstånne för mig som är "antivegeterian" (nästan) Men det är så skönt när dagarna blir både längre och varmare.
Betty
Krokus och scilla blommar för fullt. Massor av tulpanspjut sticker upp ur jorden. Påskliljornas knoppar sväller. Såg första humlan vinglade förbi, flera fjärilar och en mygga med. Bara en liten snödriva kvar, på norrsidan mot husväggen, annars är all snö borta från gräsmattan.
wolkenkrabber
björkarna har börjat bli grön här, lönnarna och rönnarna har feta knoppar på väg att spricka upp snart, maskrosorna blommar vid väggen, häggen står i blommknopp, kelmatisarna har börjat växa, samma sak med try och kaprifol, riktigt trevligt
benganz
Morföräldrar från Malmberget.
Hela Gotland är GRÖNT. tongue.gif
Ullet
Här är snart alla snödrivsrester borta, tulpanerna har börjat kika upp så försiktigt och i grannens rabatt står scillorna som ett blått regn. Det finns knoppar i träden o det är varmt i luften. Mer vår ä'n så här går det inte att få. biggrin.gif biggrin.gif
cinis74
Såg första humlan i går och sädesärlorna hade vårkänslor i trädgården i morse. Dessutom har det kommit upp krokusar i rabatten som lyser som solar. Äntligen vår här uppe också!! biggrin.gif
Synnöve
Jag såg också den första humlan igår och den höll nästan på att landa i mitt ansikte. På en av åkrarna vid mitt hus stod ett tranpar och på den andra höll ett spov-par på att göra nya fåglar. Scillan blommar lite här och var i trädgården och jag har rensat bort täcket från rabatterna. Det är alltid lika spännande varje vår att se om alla perenner har överlevt ohmy.gif biggrin.gif
TeliaNet
vadå bara för norrlänningar? sad.gif
men om man bor i zon 5?, då är det nästan norrlandskust klimat.
katti
CITAT
vadå bara för norrlänningar?  
men om man bor i zon 5?, då är det nästan norrlandskust klimat.

Ja,ja, du får väl vara med då.. tongue.gif laugh.gif laugh.gif

Det verkar bli ett riktigt hummelår, jag tycker att så fort jag sticker näsan utanför dörrn krockar dom med mig rolleyes.gif ... dom är så söta
kerstin z5-6
Överlevt -perenn yucca -filamentosa , glauca och baccata, -spirar gör naturligtvis alla mina Crambe cordifolia med sina lila skott, Pärlbusken Exocorda rac .The Bride igen nedfrysning alls , gulbladig fläder o röd dito ..
Ser bra ut på rosfronten men lite sork ? skaor på stammarna har jag smile.gif
TeliaNet
är våren på väg?
jag fick precis en skur som varade kraftigt i 1 minut, från nästan klar himmel.
verkar som hösten.
regnet höll på att slå sönder mina smultronbarn som bara är några mm, hann precis få in dom.
gammelnalle
Vofför diskriminera oss sydlänningar (söder om Ö-sund)???? Vi har la inte uteslutet er ur våra vår-förmedlingar!!!!

Funderar på att anmäla er för diskrimineringsombudsmannen....

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Roligt är det iallafall att besöka norrland (på sommarn) och se hur många av "era" blommor som blommar samtidigt. Där vissa av "våra" redan är utblommade i omgångar....

björn f.d. västerbottning
katti
Huva vilket väder... vill bara stanna hemma.... och pyssla med blommorna wub.gif . Var inne i stan igår och där blommar krokus, fint, fint. Eftersom jag själv grävde ned dem på sämsta möjliga plats i höstas får minsann vänta.... de har väl tittat upp två centimeter sad.gif
katti
Räfsade igår... det kändes faktiskt riktigt roligt trots att jag egentligen inte tycker om att räfsa... det kändes roligt i alla fall den första timmen...
Det verkar som om vår gräsmatta klarade av den ganska kraftiga skotertrafiken i vintras, vi sådde nämnligen ny i somras så jag har varit lite orolig smile.gif
Betty
Städade bort vintertäckninen i rabatterna härom dan.
Har ställt ut en välkonmande kruka penséer bredvid farstukvisten idag. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon