|
La Strega
01-05-2004, 17:59
Har ju bett om hjälp med det här tidigare...så ursäkta om ni tykker jag är tjatig....men dels känns det inte som att jag fick nån större hjälp då...eller inga tips som passade ialf...? å sen så har jag tagit bilder nu! så såhär ser den alltså ut...den trista källaringången med sol bara en liten stund på förmiddagen... vad ska jag göra?? det får inte vara nånting ända inne vid väggen heller pga att den grå färgen på husgrunden flagar så det måste gå å komma åt den....snälla kom med tips å ideér! vi vet varken ut eller in här...
Tja, ingen expert, men vad sägs om klättrande pipranka, skuggtåliga vita rosenbuskar (är det alba-rosor som tål skugga bra?), spetsmössor (tiarella ngt...) i vit-ljusrosa etc. Att det går i olika gröna nyanser samt vitt? Och eventuellt någon skarpare accent-färg. Det skulle nog behövas ngt som 'bryter' lite också. Kanske finns det någon artikel om skuggtåliga växter här på odla? Det brukar finnas artiklar om lite allt möjligt. Är det bergsklematis som ska vara lite mer skuggtålig också? Den är vacker också! Ja, jag skulle upp på väggarna med ngt! Lite småbuskar, kanske t o m en lite större buske av ngt slag också. Sedan fylla upp med perenner. En samling liljekonvaljer skulle kunna vara fint också. Ja, det var mina omedelbara tankar. Fast jag har ingen större trädgårdsdesignervana.
Hostor? *jag är insnöad på dom, ja...* Här hittar du en artikel med lite bilder!
La Strega
01-05-2004, 23:02
Gjorde en liten ritning...hoppas ni fattar...  Har dragit blå sträck längs väggen där det går att ha nått... vägg 1: syns ju inte så bra men längs den väggen ska vi ha en liten vit träsoffa mitt på +blomlådor o krukor på sidorna med bl.a solroser, mejram å ringblommor hörnet mellan 1&2: vi tänkte köpa en hörnspalje och låta en humle klättra upp på hörnet. "problemområdena" är 2,3 & 4: Grejen är ju att inget kan planteras alldeles intill väggen pga av att vi måste kunna underhålla den grå husgrunden (färgen flagnar oavsett hur man behandlar den (tro mig när jag säger att vi testat allt!?), vi får göra detta nästan varje år så de blir osmidigt med växter precis vid väggen....så hur gör man då? 5: kanske även skulle ha nåt längs den här väggen? är bara en passage...ca 2-3meter gräsmatta åt höger och sen häck. Vad säger ni? odla i krukor?
Men du, gör det något om det är så att det flagnar lite då? Om du har blommor som täcker så syns det ju inte ändå Mvh Alexander
Jag hade gjort en kullerstensgång längs huset för att kunna komma åt husgrunden och sedan valt växter med höjd. T ex en hög buske och runt den halvhöga perenner med god marktäckande förmåga.
Måste man ha färg på grunden.. går det inte att vara utan? Flagar den bara hjälper den ju inte så mycket iallafall? Är det nån som vet?
Hej! Humleidén verkar bra, den vissnar ju ner fullständigt varje år, och är ändå lika vacker varje sommar.
Jag tänker på ormöga som förslag. Blommar visserligen bara på våren - just NU hemma hos mig. Den är så oerhört vacker med sina lysande blå blommor, och brer ut sig villigt och trivs i skuggan. Kanske något vid 3-pilen?
La Strega
02-05-2004, 11:56
Tack för att ni hjälper mig!! *verkligen tacksam* Ang. husgrunden: Är inte så jätteinsatt i det där...men de som hade huset innan fick för sig att måla den, men vi har torpargrund å de e nåt som gör att färgen bara flagnar, vi har försökt å ta bort all färg för att ha ren sten, men det går inte att få helt rent. så varje år får vi plocka bort stora sjok färg som lossnar, bättra på grunden å så måla över... Det har varit grusgångar längs hela husväggen där (när jag var liten var det grusgångar överallt i vår trädgård...=) men det blir för jobbigt med så mycket grus...ingen av oss som orkar hålla efter ogräset...så vi har tagit bort alla utom på framsidan av huset.. kullersten? passar det ihop med gruset då...? nån som har såna gångar på bild? ska kolla upp ormöga...=)
La Strega
02-05-2004, 14:51
kerstin z5-6
02-05-2004, 16:30
rabatter vid husväggen är hursomhelst ingen höjdare .. med tanke på vatten osv .. Kullersten längs huset där du vill ha rabatter rabatten framför kullerstensgången - Bottna med markduk -geotextil =0 ogräs Du kan gå "bakom din rabatt o sköta den -samt även fixa med grunden om du vill ... Glöm inte att lägga flera rabatter ute i grämattan så du kan se dem ifrån huset !
La Strega
02-05-2004, 16:36
hur bred gång ska man göra då...? nån som gjort så o vet att det blir snyggt? nån som har bild på kullerstensgång? är det dyrt? *kramar om alla som hjälper till*
kerstin z5-6
02-05-2004, 17:21
Bredden avgör du -den ska inte vara snygg för den ska inte synas - Du ska bara kunna gå på den .. Rabatten ska ju vara framför ? Om den ska användas som gång" utan rabatt framför bör den vara minst 1 meter bred - Kullersten plockar du väl själv ? Ser ut som du har stor tomt ? Alt frågar på sten brott grustag eller liknande -brukar inte vara dyrt med ett par bilsläp . Markduken/geotextilen kostar ca 7 kr kvadrat metern Här är en bild grusgångNärmast huset/lagårn i detta fall) grus -eller kullersten, sen rabatt och sen ett avslut på den mot gräsmatta -(Ingen direkt kullerstensgång men den illustrerar hur jag menar i alla fall ...)
Bara ett förslag...
Bort med gräsmattan! Marktyg som hindrar rötter... stora släta stenbumlingar "ett stentorg" + en grusgång eller kanske träplattor fram till källaringången. Några stora krukor med växter, något som trivs bra i skugga... Inte jord och växtlighet vid husgrunden...speciellt inte på husets skuggsida! Ett vackert något upphöjt gjutet/eller keramiskt stort fat med vatten som fågelbad...
La Strega
02-05-2004, 19:41
Ang. "gången": vad tror ni om stenplattor? såna där fyrkanter som är ca 40-50cm? å lägga längs hela väggen? fult? å så växter å sånt framför..borde funka? inge ogräsplockande heller... vad menas med ett "stentorg"? fågelbord blir likamed kattmatskål här...
Det där med stenar verka bra,Humle vid huset?gör inte det jag hade en humle vid garageväggen,den växte under taket;alså bort med humle från husväggen.du får bara trassel.Kullerstenar och en stenbumling om får tag i en blir snyggt.Vill du har växter är hosta en bra skuggväxt. Lycka till önskar Renate
La Strega
02-05-2004, 22:03
Så det går inte å ha humle på hörnet? om man håller efter å klipper ner den då? Finns det nån annan klätterväxt som funkar?
men herregud...stenbumlingar?? hur ska vi få dit en sån!? låter som att det är ett lite för stort projekt...?
hosta? finns de plantor o köpa eller frösår man?
La Strega
03-05-2004, 16:05
Fick låna en hög med gamla trädgårdstidningar av grannen häromdagen, satt å bläddrade i en nu och hittade ett helt repotage om hostor! Såna vill jag ha!! *smått förälskad* kanske 1-2stycken lite större hostor + nåt mindre som blommar, i hörnet till höger om fönstret...vad tror ni? tar det lång tid för hostor att bli stora? för jag antar att plantorna man köper är rätt små? så nåt mindre som blommar med då...förslag? förslag på annan klätterväxt än humlen?
CITAT (La Strega @ 03-05-2004, 17:05) tar det lång tid för hostor att bli stora? Hostor växer inte till sig så där jättesnabbt, vilket är en fördel med dem. När man väl planterat en hosta kan den stå kvar orörd i många år. Man bara rensar upp på våren och lukar en gång, sedan har ogräset inte en chans under de stora bladen. Ja, d v s såvida man inte planterat med rotogräs kvar i jorden. Då hjälper ingen marktäckare. I söndags delade jag en hosta som stått och vuxit till sig 5-6 år. Jag fick ut 5 nya plantor av den. Men hade jag inte velat flytta den till en ny plats och ha fler plantor hade den kunnat stå kvar i många år ännu. Visst är det lätt att bli förälskad i hostor!
CITAT (La Strega @ 03-05-2004, 17:05) förslag på annan klätterväxt än humlen? Pipranka är fint tycker jag!
La Strega
05-05-2004, 12:21
Ti Bee: funkar pipranka på husväggen då? funderar på å sätta såna jag fick av dig...va hette de...tigeröga eller nåt sånt? om jag förkultiverar såna nu, hinner de bli en stor då? är den ettårig/flerårig?
*ska köpa massa hostor* =)
Tja, ordet stentorg var kanske nåt jag själv kom på... eller finns det inom geologin ett sådant ord som beskriver stora högar med sten som inlandsisen slipat...? Jag menar alltså stora släta stenbumlingar i hög...kanske bara opraktiskt om man vill komma åt väggen... Vi började fundera på skiffer på vår stig till brunnen härom kvällen...hur vore det? En skifferklädd bakgård med en liten bänk,stol om man vill sätta sig i skuggan nån gång. Tycker betongplattor är lite tråkiga...Behöver där ens vara grönska? Som motvikt till den övriga grönskande trädgården kanske det är helt o.k med en lite mer "kyligare" plats i sommarvärmen. Själv har vi gräsmatta på husets norrsida. Den växer dåligt och funderar på att göra nåt "radikalt"... har inte ännu kommit på vad. Ja Fågelbad och katter hör väl inte så bra ihop. Kattmänniska även jag, men gift med en pälsdjursallergiker som dessutom är ornitolog ...så fåglar och fågelbad har vi gott om...och fågelmatningen i vintras blir väl en hel havreåker i sommar trots ivrigt krattande...
La Strega
05-05-2004, 14:30
jo en stenbumling är ju något opraktisk när vi ska jobba på husgrunden...om man inte är hulken då ne de får nog bli en plattgång...vi kan få dem gratis med...vi får väl lägga ut å kolla, blir det fult får vi tänka om då...=) några hostor +nåt mindre + en pipranka på väggen å blommande klätterväxt på hörnet...(i krukor så ruckar vi bara lite på krukan om vi behöver in till väggen) å så en sån där liten prydnadshare med lampa i som får belysa nån vacker blomma... vad tror ni om det? kan ju knappast bli sämre ialf...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|