Lulle
Började planeringen av dammen och pallkragar i går.
I morse satte vi igång grävandet vid 10-tiden och avslutade det hela här vid 18-tiden.
Tro att man har ont i ryggen efter allt bärande av stenar och bortforslandet av jord.
Det finns lite bilder i mina album om det är någon som vill titta.
Skall inom kort plantera pallkragarna. Kul att kombinera och göra något annat. Någon som har idéer om vad man ska ha i pallkragarna så kom med förslag.

Tack på förhand

Susan
MariaS
Wow!
Vilket jobb! Förstår att ryggen känns. Gjorde min damm förra året och avslutade med diskbråcksoperation, så var försiktig!
Hur djup är din damm? Kan du ha fiskar i den?
Smart ide med trappstegskragar. Det är ju bara att så de lägsta grösakerna överst, och så vidare neråt.
Jag skulle nog börja med spenat, sallad och rädisor överst och stega mig ner till minimajs.

MariaS
Lulle
Du hade en jättefin damm måste ligga mycket arbete bakom den med.
Nja den vart inte så djup kanske 50-70 cm hade inte så mycket dammduk att ta av. Fiskar blir det nog inte då kommer grannarnas katter må gott*S* Hoppas att en och annan groda kommer på besök.
Tackar för tipsen med grönsaker ska prova det så får vi se vad det blir av det.

Må gott

biggrin.gif

Susan
MariaS
Men en näckros måste du ha. Kan rekomendera "James Brydon" som blommar rikligt och dessutom doftar!
Djupet räcker nog till. Min har faktiskt redan fått upp första bladet redan! smile.gif

Totalt är min damm på 16000 liter och 110 cm som djupast ohmy.gif

Men jag tog ju i också sad.gif

MariaS
Lulle
Ja du det var ett större projekt än jag hade 16000 liter det är mycket det, men det vart jättefint!!
Har vart och kollat efter näckros men dom skulle inte få in förräns nästa vecka. Då ska man gå lös på vatten växter. Få se om dom kommer att trivas i min lilla damm. Ska kolla efter näckrosen du rekommenderade om dom har den.
Inhandlade tomater "elin" till sorten och dom växer som attans här mot en södervägg. Förra året växte dom ända upp på taket nästan och man hade tomater så man gav bort till höger och vänster.

Kroppen känns ju något mörbultad idag och man går som om man fått ryggskott.

blink.gif

Må väl

Susan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon