Full version: Blå rosor
Freja
Jag tillhör dem som inte har för två öre gröna fingrar och behöver lite hjälp av kunniga.

Till saken hör att jag skall gifta mig i slutet på augusti och hade tänkt att ha blå rosor i min bukett.
Blå rosor vill jag gärna skall pryda kyrkan, festborden och brudbågen. Detta kommer att kosta en hel del pengar så jag tänkte att man skulle kunna försöka fixa det på billigare väg, nämligen odla själv.
Om någon skulle kunna svara på mina frågor så är jag evigt tacksam! smile.gif

* Finns det överhuvudtaget blå rosor att odla eller måste man använda sig av vita som man sedan färgar med blå karamellfärg?
* Om det är färgning som gäller, blir resultatet bra eller blir det mer babyblå?
* Om det är färgning, finns det inte risk för att detta färgar av sig om man går emot en blomma eller att det droppar av t ex brudbågen?
* Om det finns blåa rosor, går de då att odla i mälardalen, eller behöver de sydligare breddgrader för att kunna bli stora och vackra?
* Om det finns blå rosor att odla, vad kostar de då i genomsnitt per styck?
* När skall man så rosorna för att det skall vara fina och inte överblommade i slutet på augusti?

Supertacksam för alla svar! smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Riktigt blå rosor finns inte i verkligheten, de som finns är mera lavendelfärgade eller lite mera plommonfärgade. Det är bara på nätet och i vissa kataloger man hittar blå rosor, färgerna på blommorna kan ändras där.

De jag tänker på i rosväg som jag minns som lite mera åt blåaktigt håll är Sterling silver (ljus lavendel, det var den rosen som fanns med i filmen bed of roses med Christian slater).

Sedan tänker jag på shocking blue som är mera plommonfärgad.

Annars så går det att färga växter tyvärr så brukar man nog doppa rosorna i färg, det är ingen grossist som tar sig tid att låta rosorna dra upp färg. Tyvärr så brukar doppade blommor färga en hel del + det luktar färg istället för ros.

Inga av de rosorna jag nämde går nog att odla i sverige.

Tyvärr så kan de nog inte så rosor och få blommor samma år. Rosor brukar man köpa plantor och plantera om man vill ha en speciell sort, vissa sorter kan dock ta några år på sig för att komma igång och producera blommor. Tidpunkten för blomningen är olika för olika sorter. Fall inte för frestelsen att köpa holländska firman Bakkers blå rosor. Färgerna i deras katalog stämmer inte överens med verkligheten.

Om du ska odla blommorna själv så bör du nog titta bland de ettåriga blommorna de ger blom under sommaren samma år som man sår. Vissa av dem kan dock behöva förkultiveras ett tag inomhus. En blå blomma som kanske fungerar är blåsalvia, jag har inte provat den som snittblomma men den har verkligt blå färg vilket få blommor har.
Aila
Äger en( blå ros), fick den av barnen som morsdagspresent.Men sanningen att säga, tycker inte den är vacker, vad den skulle heta har jag glömt.Och inte är den blå inte ,något åt mera åt lila syren . Tycker inte att rosor skall vara blåa.

Förlåt.. men det är en onaturlig färg för en ros!!!! Det är jag tycker wink.gif
Freja
smile.gif Tack för svaret!

Verkar tyvärr vara en hel del lurigare än vad jag trott sad.gif , så det är nog bättre att jag pungar ut lite extra till de jag köper buketten av.

Som sagt var... gröna fingrar blev jag tyvärr inte född med... sad.gif
Freja
biggrin.gif Fast blå rosor blir det! Tycker att det är superfint. Men då måste de vara riktigt blå och inte babyblå eller sockersötlila.
Aila
Lycka till med allt inför bröllopet!!! Det blir mycket att ordna .bra att starta i god tid.

Så ännu en gång GOOD LUCK!!!!!!!!
Hannele
Vad är det för fel på sidenblommor??
Bilbo i Trollbäcken
Finns visst blå rosor även om det är mer åt det blålila hållet. Jag har följande två underbara rosor jag verkligen kan rekomendera:

Blue Perfum
Blue Moon

Underbar doft på båda och fantastiskt välformade rosor. Lättskötta och allmänt sjukdomsresistenta.

Jag har även en David Austin ros som går åt det blåa hållet men den har jag inte namnet på.

Men håller med ovan att i katalogbilder och på Internet görs färgen alltid blåare än den blir i verkligheten. Det gäller för övrigt också blåa tulpaner som verkligen är mer lila än blåa.
Kajsa
Årets ros i England 2003 heter " Rhapsody in Blue"
den kan man odla i zon 1- 3, du kan kika på den hos
www.floralinnea.com
under rosor A-Ö Mycket läcker!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon