KattSvans
Hej!

Har fått trips på mina grönsaksplantor. Det verkar vara värst på auberginerna även om exempelvis paprika och gurkor står i samma rum. Hur tripsen kom in är en fråga, men de verkar lyckas med mycket de små rackarna.

Eftersom jag ju vill kunna äta mina grönsaker önskar jag tips på hur jag effektivt kan döda tripsen utan gift naughty.gif

Jag har rekommenderats neemolja av flera. Är det ofarligt att äta grönsaker som kommer från plantor behandlade med neem? Har också läst att oljan kan bränna bladen i solljus. Hur noga måste man vara för attt skydda bladen efter arr man sprayat? Är det total mörkläggning som gäller?

Önskar allehanda effektiva tips! tummenupp.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Du kan använda Neemolja på sånt du ska äta längre fram och det är precis när man sprutat som bladen kan skadas av sol så sprutar du på kvällen är det ingen fara för solskador. Neemoljan verkar så som att det dödar en del av tripsen samt str fortplantningsförmågan hos de som överlever. Behandla gärna alla växter i samma rum vuxna trips har vingar och kan flyga.
Kusten
Fins biologisk bekämpning mot de mesta om man vill odla giftfritt.

Jag brukar köpa och får råd av https://lindesro.se
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon