Margaretha
Jag har med spänning följt utvecklingen av det som jag trodde skulle bli plymhyacinter men som nu visat sig vara helt vanliga pärlhyacinter.
Minns inte var jag köpt lökarna. Kanske var det genom Odla.nu. Är det bara jag som råkat ut för detta?
Pärlhyacinter är väldigt vackra de också, men det var lite snopet!

Mina rosa botaniska tulpaner är dessvärre inte heller rosa som de skulle vara (har idag tittat på bilden på förpackningen en gång till) utan knallröda. Jag köpte en förpackning med 40 stycken till råga på eländet så de märks verkligen i min lilla trädgård. De är enormt tjusiga, men alldeles fel färg hos mig.

Jag har ingen stor erfarenhet av lökar, men är det vanligt att man inte får det man tror att man köpt - om ni förstår vad jag menar! unsure.gif
zaaritha
Plymhyacint??
Aldrig hört förut! Sorry att jag är "korkad".
Hur förväntas de se ut?
Ingis
Jag har heller inte hört plymhyacint tidigare.

Vad trist med de botaniska tulpanerna. Mina rosa kom inga blommor på alls. Bara blad.
De gula och en mörkrosa blommar däremot just nu.
Margaretha
Nej, det hade jag inte heller innan jag köpte dessa, men de såg lite roliga ut på bilden, så jag föll för dem.
De ser ut som hyacinter men med lite rufs högst upp!

Men visst blir man lite besviken när man inte får det man väntat sig!?

I fjol köpte jag en vit höstanemon - eftersom jag redan hade en rosa. Men den nya blev också rosa. Som tur är var det en annan sort i alla fall. Så det blev lite variation trots allt.

Hälsningar
sad.gif
Fenja
Muscari Ambrosiacum är vildarten, det finns flera olika förädlade som går under namn som Armenisk Pärlhyacint eller Plymhyacint. Plymens storlek är alltifrån inte alls till ganska påtaglig, det beror nog på vilken sort du köpt.
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Är det inte Muscari comosum som heter plymhyacint/fjäderhyacint, åtminstone så står det så i Kulturväxtlexikonet.

Tittar man på Google så verkar M. comosum finnas i flera olika sorter men de liknar inte de armeniska pärlhyacinterna jag har.

Såhär kan M. comosum se ut enligt Google:
http://perso.club-internet.fr/jdevos/Imag_...m%201%20450.jpg

Såhär ska M. comosum `Plumosum´ se ut:
http://www.broadleighbulbs.co.uk/images/au...musccomplum.jpg

(Enligt kulturväxtlexikonet är Muscari ambrosiacum = Muscari muscarimi = myskyacint. Den armeniska pärlhyacinten har det vetenskapliga namnet Muscari armeniacum enligt kulturväxtlexikonet)
Fenja
Du har säkert rätt Åsa, jag kollade i en frökatalog för ett tag sedan, där de kallade det mesta för Armenisk Pärlhyacint.
Mvh
Fenja
Margaretha
Jodå Åsa, Muscari Plumosum står det mycket riktigt på förpackningen och bilden du hänvisade till stämmer också med "min bild". Färg och allt. Inte bilden på Google utan den andra. Och Federhyazinthe heter de på tyska.

Den ser lite tilltufsad ut, inte vacker precis, men det hade varit spännande att se den i verkligheten!

Men min andra fråga, vad säger ni om den? Är det vanligt att färg och form inte stämmer med förpackningen när det gäller lökväxter - ja, annat också för den delen. Får ni ofta överraskningar?
Fenja
Företaget Bakker är nog en "klassiker" när det gäller färgförbättrade bilder, det finns säkert fler exempel. Men det är dem jag kommer att tänka på i första hand. Även deras kvalitet på växter och kundbemötande lämnar en del övrigt att önska.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon