Mjärden
26-05-2020, 22:02
Det ser betydligt sämre ut i år vad gäller förekomsten av mördarsniglar. Jag har tidigare klippt ett 20-tal, men i kväll fick jag ihop 20 st, 15 på komposten och 5 inne i kolonilotten, vilket är oroande då jag knappt haft några inne i lotten på flera år. Den milda vintern i kombination med regn sista tiden verkar ha varit gynnsamt för sniglarna och indikerar en jobbig snigelbekämpningssommar.
pionkvinnan
14-06-2020, 01:55
Vi har också enormt mycket sniglar i år. Rena invasionen. De senaste tre veckorna har vi klippt cirka 2 100 sniglar. Vi räknar dem i år för att se hur många det blir eftersom vi märkt en markant ökning i maj. Vi har även väldigt mycket vinbergssäckor som också tuggar på växterna. Vi har sniglar i hela trädgården, i pallkragarna trots snigelkanter, även i växthuset, men där har jag lagt ut pellets och och det hjälpte nog för vi har inte sett några den senaste veckan. Så det blir en jobbig snigelsommar med saxen i högsta hugg.
Gossen Ruda
14-06-2020, 06:00
Hos mig är det lugnt. Jag ser och annan snigel men ganska sällan. Troligen har torrperioderna tagit sin tribut. Såg nyss en koltrast som matade en unge med en snigel, troligen en brun sådan.
Harmagedon
15-06-2020, 09:40
Jag har fler sniglar i år än förra året känns det som. Men verkligen ingen invasion.
Kakaduan
22-06-2020, 10:08
Jag har inte sett så många, men ser att det är mycket uppätet på växterna. Vi brukar också klippa isär dem, men det går ju inte när man inte får syn på dem. Antar att de härjar medan vi sover. Någon som har erfarenhet av sådana där pellets man strör ut? Vi funderar på att använda det i vår mest drabbade rabatt. Är det något som kan vara farligt för t.ex. fåglar?
Kakaduan
Gossen Ruda
22-06-2020, 11:33
Det verkar ofta med att mata sniglarna med små blåa korn. Minskningen blir ofta stor. Tyvärr äter fåglarna också kornen men de decimeras inte, det verkar bara på sniglar. Jag slängde ut lite blåa korn vid brytbönorna på landet, det var lite ätskador på en planta.
Kakaduan
23-06-2020, 14:02
Jag tänker prova pellets - har köpt en ask och det står i alla fall att det är ofarligt för fåglar, så man får väl lita på det!
Ett tag tänkte jag fixa öl-fällor, men då hittar man väl gubben i rabatten med ansiktet nedåt rätt vad det är!
Kakaduan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.