Full version: Hjälp!
råse-marie
Var ska jag hitta riktig grekisk oregano.
Jag älskar oregano , vi har fått torkad av en som varit i grekland.
Nu vill jag odla själv Men det finns ju olika sorter , vilken ska jag ha och var kan den köpas???? rolleyes.gif
Fenja
Jag odlar Kungsmynta - Origanum Vulgare. Den fungerar utmärkt i torkat skick och smakat mycket mera än den Oregano du köper i affärerna. Släktnamnet Origanum kommer av grekiskans oros (berg) och ganon (prydnad). Släktet har 36 arter. Till släktet hör också kryddväxten mejram (O. majorana).
Mvh
Fenja
sanna
Hej!

Jag odlar både vanlig oregano och grekisk och jag håller med dig - den grekiska vinner smaktestet!
Jag köpte mina fröer på Impecta. Jag har lite fröer kvar som du kan få om du vill. Men det är med betoning på lite...fast man behöver ju inte så många plantor förstås. Skicka ditt namn och adress i ett PM, så ska du få lite av mig. Vill du ha större kvantiteter är det alltså
Impecta som gäller.

Artikelnr:
3149

Svenskt namn:
Grekisk Oregano

Latinskt namn:
Origanum vulgare hirtum
(Origanum heracleoticum)

Kategori:
Krydd- och Medicinalväxter Perenner

Portion:
300 frö

Höjd:
50 cm

Odlingsanvisning:
4

Zon:
3-5

Växtläge:
Sol

Årighet:
Flerårig

Blomtid:
Juli - Oktober

Pris:
19,00

Beskrivning:
ORIGANUM vulgare hirtum (O. heracleoticum). Grekisk Oregano. Förvedad stam med aromatiskt, mörkgrönt bladverk. Vitblommande för rabatt och kant. Färska och torkade blad används. Anses av gourmeter som den finaste sorten till pizza.
Nina H
Jag har odlat den svenska varianten av oregano i flera år - kungsmyntan. Men jag är lite trött på dess dominanta tendenser, så jag funderar på att skaffa grekisk. Är den lika härdig som den svenska?
La Strega
jag köpte mina frön på impecta...har sått ganska tätt i krukor, går det bra att ha dem som krukväxt även när de är stora? hur många plantor kan man ha i samma kruka? krukstorlek? nu står de ganska tätt (de har precis kommit upp å är 1cm bebisar=) ska jag gallra? hur mycket?
allmänna skötselråd? *vill lyckas*

hoppas de int gör nåt att ja hoppar in me massa frågor... unsure.gif
pepparmynta
CITAT (Nina H @ 02-05-2004, 12:07)
Jag. . . . . funderar på att skaffa grekisk. Är den lika härdig som den svenska?

Den Grekiska är god, och lovordas såväl av kockar som pizzabagare .
Den har möjligen något sämre härdighet, men det kan man försöka uppväga med ordentligt dränage + täckning på vintern
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon