Full version: Vårperenner
Amerikansk skåning
Hej
Jar har en mindre rabatt där krokus, pärlhyacinter mm blommar så himla vackert till våren. Vid kanten kommer så småningom funkia (hostas) men resten av rabatten är täckt av de gröna blad som lämnats. Vad brukar man göra med dessa? Jag har dem i våra stora rabatter också men de flesta göms av andra perenner. Uteblir vårblomning om jag avlägsna det gröna?
Hjälp!
Åsa, mälardalen zon 2
Det gröna samlar in energi via solen (fotosyntes) och samlar all energi i lagringsorganen = lökar/knölar så växten klarar av att ligga vilande i jorden och sedan blomma nästa år. Vill man utrota eller minska ner antalet lökar ska man klippa bort blasten, vill man ha blommorna är det bättre låta blasten vara
Amerikansk skåning
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 29-05-2020, 07:09) *
Det gröna samlar in energi via solen (fotosyntes) och samlar all energi i lagringsorganen = lökar/knölar så växten klarar av att ligga vilande i jorden och sedan blomma nästa år. Vill man utrota eller minska ner antalet lökar ska man klippa bort blasten, vill man ha blommorna är det bättre låta blasten vara

Tack. Har du förslag på växt (helst perenn) som kan gömma dessa? Den lilla rabatten har sol/halvskuggigt läge.
Harmagedon
Jag skulle föreslå att du sätter aklejor där. Aklejans blad täcker den vissnade blasten och de hinner blomma innan funkians blad har utvecklats helt och tagit över.

De flesta trädgårdsägare har fler fröplantor än de vill ha av akleja så du kanske tom redan har några som du kan flytta Eller kolla med en kompis/granne.
Amerikansk skåning
Tackar! Uppskattar info:n och förslag. Aklejan har jag sått (lite misslyckat) och funderar på ängsblommorna. Finns det färdiga "blandningar" el bäst med plantorna? Tål skugga?
EvaKlemming
Hej
Jag tycker löjtnantshjärta är så himla vackert, särskilt vit och den börjar sätta igång riktigt tidigt. Annars är daggkåpa vacker, snabb, tidig och täcker jorden ordentligt.
Vänligen Eva.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon