green_e
30-05-2020, 12:32
Åsa, mälardalen zon 2
30-05-2020, 17:16
Ogräs och ogräs det är murreva som många odlar bland stenar och i grusiga miljöer. Jag tycker det är en vacker marktäckare jag men jag gillar inte sterila ytor av bara grus och sten, tyvärr har jag inte odlingsmiljö som den gillar jag har tung lera som ofta är för blöt.
Harmagedon
04-06-2020, 13:23
Oj, har aldrig försökt utrota murreva eftersom den hos mig är ett välkommet inslag i trädgården. Men jag tror inte att det finns några direkta genvägar utan vill man bli av med den är det nog bara mekaniskt rensande som gäller. Lär nog ta sin lilla tid (alltså flera år) innan man tröttat ut den och alla de små frön som ligger och väntar på att gro... Så mitt tips är att omvärdera den till ett välkommet inslag.
green_e
04-06-2020, 13:59
Tack för svaren! Njae jag ser det som ett litet bekymmer då det sprider sig hejdlöst in till grannarna, mellan plattorna i gångar och uppfart och på muren och då det förvisso är vackert så handlar det som det mesta om balans. Just nu är det obalans med 20-30 kvm av denna växt.
Gunilla T
04-06-2020, 15:00
Jag har utrotat murreva, det är många år sedan nu och jag visste inte hur den betedde sig. Den höll sig på plats ett antal år men så plötsligt tog den fart ordentligt. Jag har inga varmare känslor för växter som sprider sig, jag vill helt enkelt inte ha dem.
Jag rensade och rensade, långa vita rötter som går av när man river i den. Den tycks växa av ingenting, in i mossa och under stenar och in i andra växter. Så fort jag såg den så rev jag bort så mycket det gick.
Det tog nog 5 - 6 år innan den gav upp och jag vann så på den bara!
Harmagedon
05-06-2020, 09:07
Onekligen låter det som du fått lite för mycket av det goda. 20-30 kvm!
Men om du gör en ordentlig insats och river bort allt synligt så kommer det nog mest att handla om att gå och dra smått som tittar upp allt eftersom. Där det är krattvänligt kan du ju gå över med ättika först. Det kommer inte döda rötterna men jag tror att du tyvärr måste trötta ut den och inte hoppas på att få bort allt i ett svep.
Hos mig bor den i kanten på en liten mur och har ingenstans att ta vägen egentligen. Eller den försöker kanske med grusgången men den kör jag ättika på och ogräskrattar en gång om året så där har den inte visat sig. Och bakom muren är det surjord och den verkar den inte gilla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.