Full version: VÅRKÄNSLOR
Inger GMT
Solen skiner och på köksbordet ligger första leveransen av mina fröpåsar. ett stort,tjockt kuvert från Impecta.
Har beställt även från Odla Nu och Plant of Distinction. Väntar ivrigt på brevbärarens ankomst om dagarna
Snart är våren här...... biggrin.gif
Hälsningar Inger
ToT
ja, nu känns det som om våren är på väg...

kollade in rabatterna idag, tulpaner och krokus på väg upp, snön försvann för tre dagar sedan... dock så hittade hönorna, som fick sin andra utedag detta år, de små stumparna av krokusarna som visat sig, ok, tulpanerna hann de inte få i sig i alla fall...
fast undrar förresten, bör man täcka de tulpaner som kommit upp? kylan kan ju komma tillbaka ordentligt, i alla fall här i zon 3... hmm...
abborrmaster
ja och jag har sex grejer som grott!!! Det e nog vår i förtid asså! underbart!!!

/Simon
Hannele
Ja, har varit ute och sniffat...
Nu ska jag sitta på kökstrappan fram till midsommar - sen kanske jag klipper gräset! rolleyes.gif
Hannele
Bina tittade fram i går i solen!! smile.gif
Ina
Hos mig har det varit nästan tio grader varmt mitt på dan' och det har luktat vår!! laugh.gif Har inte sett några flygfän än men jag längtar!
Berith
Jag var ute en stund i middags i sju grader varmt och sol,
och hade jag haft ett hopprep hade jag nog skuttat runt lite.
Eller hoppat hage! Precis som du säger Ina, det luktade vår.
Mmmmmm... wub.gif wub.gif wub.gif
Ina
Efter att snön hade smält bort upptäckte vi att hackspetten har använt vår ek som matsal i vinter. Det låg fullt med "kotteskelett" på en yta, ca. 5 kvm stor, under eken så spetten måste ha hittat en utmärkt gren för att filéa kottar på. Det som göms i snö kommer fram i tö!
katti
Fy så fubbigt... här uppe har vi tjugo grader kalla grader och drygt en halvmeter snö..... sad.gif ........ ganska långt från vårkänningar alltså... men mina pelargoner har tittat upp iallafall. Man får glädja sig åt det lilla smile.gif
Berith
Antagligen ropar vi hej för tidigt, det skulle väl bli kallare igen och ev. snö...... unsure.gif

Här kommer det också fram ett och annat efter snön - massor med hundskitar på trottoarerna! mad.gif
Fialotta
Va lyckliga ni är....

som fått vårkänslor redan rolleyes.gif
här är det fortfarande grått o trist, med ett par grader kallt sad.gif
allt är fastfruset!
Jag får nog lugna mig lite och pyssla med mina inneblommor så
länge rolleyes.gif rolleyes.gif
Våren ligger i alla fall framför oss rolleyes.gif

Ina
Läge för "GLÄRK!" igen, låter det som.... Såna' vårfynd är till och med äckligare än sockrad pizza!!! wink.gif laugh.gif
Hannele
Berith - varför får vi inte njuta av fina dagar nu??
När sämre tider kommer, kan vi väl ta då!
nina L
CITAT (katti @ 27-01-2003, 21:08)
Fy så fubbigt... här uppe har vi tjugo grader kalla grader och drygt en halvmeter snö..... sad.gif ........ ganska långt från vårkänningar alltså... men mina pelargoner har tittat upp iallafall. Man får glädja sig åt det lilla smile.gif

Du bliri alla fall inte lurad att tro att det är vår jämt och ständigt! Om det nu sen kan va nån tröst smile.gif
Berith
Hannele, skyll inte vädret på mej, det är meteorologerna som säger vad det ska bli!

Ina, hundarna kanske hade ätit pizza light... ohmy.gif
Ina
Berith! GLÄÄÄÄÄÄÄRRRRRRK!!!! laugh.gif biggrin.gif wink.gif
Berith
Stackars vovvar som inte får bestämma själva vad dom ska äta eller var dom ska skita! wink.gif unsure.gif
Ina
Stackars, stackars vovvar.... Snart blir det nog lika synd om oss om vi inte slutar att "prata skit" - i dubbel bemärkelse - i tråden om vårkänslor! laugh.gif wink.gif rolleyes.gif
Ralf
CITAT (Berith @ 27-01-2003, 21:28)
Hannele, skyll inte vädret på mej, det är meteorologerna som säger vad det ska bli!

Så det är meterologerna som bestämmer vad det ska bli för väder??? I sådan fall fattar jag inte varför dom bara utlokaliserade SMHI till Norrköping! Kunde dom inte ha valt nått bättre ställe. Mallorca tex?? Eller Teneriffa???

för mig som man är ett vårtecken något helt annat med det ska jag nog inte skriva här.... inte ....
Berith
CITAT (Ralf @ 27-01-2003, 21:53)
för mig som man är ett vårtecken något helt annat med det ska jag nog inte skriva här.... inte ....

Appappappappa! Åjo, här är alldeles utmärkt att skriva sånt! Nååå.... blink.gif
Ina
Kan det vara nåt' i stil med ; "Vi har vår i luften.... var har ni er....? rolleyes.gif
Virgo
Guten Tag alle Leute, es ist Unser in der Luft! biggrin.gif

Det är fortfarande Januari! Sen kommer februari och då brukar det oxå bli svinkallt.
I mars så börjar det bli ljummet och i mitten på juni är frostfaran över!
Sedan när midsommar har varit så är det bara 2,5 månader kvar tills hösten ger sig till känna. wink.gif
Cilla
Våren blir härlig när den kommer, men jag väntar på mer vinter, kyla och tjockare is på Östersjön eftersom jag ska ha en isfest om ett par veckor.

Ni andra kan väl ta vårvärmen hem till er så jag får ha iskylan ett tag till!
Sassa
Trallalallaaaa! biggrin.gif

Lökarna är på väg upp! ok de är planterade ovanpå avloppsledningen (tillsammans med Mme Pierre Oger )så de är väl extra tidiga.

Nu undrar vi förstås vad Ralf har i sälkikarn? Kom loss då! Har man sagt a får man säga b!
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Hälsar Sassa
yla
CITAT (Virgo @ 28-01-2003, 01:25)
Det är fortfarande Januari! Sen kommer februari och då brukar det oxå bli svinkallt.
Sedan när midsommar har varit så är det bara 2,5 månader kvar tills hösten ger sig till känna. wink.gif

ujuj nu kom jag ihåg just de där att de brukar inte vara vår förrän efter mars iallafall,men jag brukar alltid börja längta så här års
men de e väl så att längtan e nåt speciellt de me eller hur

men tiden går ju så fort o fortare ju äldre man blir
jag körde en gammal dam (i taxin alltså)
hon va sisådär 95

hon sa att tiden gick så fort så hon hann inte med alls
de va jul o missommar hela tiden ,ett elendes sjå o hinna planera
osså sa hon också
att vad du gör flicka lilla bli inte gammal
de va en underbar liten gammal dam som hade än mer att förtälja

nåja jag tycker att tiden flyger så med andra ord så e våren strax här o då ska jag hänga mej i sekundvisarna så att tiden saktar in o så att sommaren varar precis sådär länge som den gjorde då man va liten o sommaren va evig,,,(precis som julafton innan tomten kom)

tänk positivt
laugh.gif biggrin.gif smile.gif rolleyes.gif
Betty
CITAT (Virgo @ 28-01-2003, 01:25)
Guten Tag alle Leute, es ist Unser in der Luft! biggrin.gif

tongue.gif Måste du va´sådär!!!??? Här sitter jag och läser om hur våren kikar fram lite försiktigt där nere i "södern" och ger en liten hint om vad som komma skall... och så kommer du med dina krassa sanningar!!! biggrin.gif laugh.gif tongue.gif
Här uppe i Luleå har vi förresten en meter (minst) snö och 17 grader kallt. Fyra månader kvar tills vi får vädra vårluft... smile.gif
Hannele
Ljuset och fågelsången har kommit!! Även för pessimister... tongue.gif
Cilla
Oldwolfie, jag log brett åt din 95-åriga kvinnas beskrivning om att "det var jul och midsommar hela tiden". Det är skönt att hinna längta ibland också.
Ina
Jag har hittat massa röda knubbiga skott i rabatten vid altanen - plymspirean har vaknat! Hoppas att den somnar om ett tag, det är lite väl tidigt för den att sätta igång att växa nu... Fast det är kul när det börjar hända saker! rolleyes.gif
Annki
Kom precis hem från Köpenhamn. Och där var det avsevärt mer vårlikt än när man landade i nysnön på Arlanda. Måste säga att jag avundas er i Skåne en smula. Men å andra sidan höll man på att blåsa bort där nere på kobben. Så Sthlms alla "kobbar" kanske inte är så dumma trots allt? Men det ÄR tålamodsprövande den här tiden på året... sad.gif Man vill så mycket och kan göra så lite. Så lite... SÅ lite? När tror ni att vi i zon 3 ska dra igång våra chili? Jag måste få börja så snart. Det kliar i fingrarna!
abborrmaster
vårkänslorna är som bortblåsta!!! VAD FAN BÖRJAR DET SNÖA HÄR FÖR???? sad.gif

/Simon
*Felix matte*
CITAT (abborrmaster @ 28-01-2003, 20:23)
vårkänslorna är som bortblåsta!!! VAD FAN BÖRJAR DET SNÖA HÄR FÖR???? sad.gif

/Simon

Ska du säga! mad.gif
Pratade just med en farbror på Möja...
där kom lite snö och de hade -1,3.
Vi har -16,7 (lovat -30 i natt) och ca.60 -70cm. snö.
Men... Ljust är det!
abborrmaster
hehehehahahahahahahhohoho....
Kunde inte låta bli men ni har ju ente haft nåt vårtecken ännu! Hos oss var det ju typ sommar tidigare!!! rolleyes.gif

Okej jag sörjer för dej!

/Simon
Fialotta
Jag har samma väder som Möja,
men det känns kallt i alla fall!
Ruggigt värre rolleyes.gif rolleyes.gif

Varm Kram wub.gif
*Felix matte*
CITAT (abborrmaster @ 28-01-2003, 20:30)
Okej jag sörjer för dej!

/Simon

Höver inte sörja för jag är inte lessen! tongue.gif biggrin.gif biggrin.gif
Men om jag ska va ärlig .... Såååå... PST!!! (kan vi byta?) tongue.gif tongue.gif tongue.gif
*Felix matte*
CITAT (maudan @ 28-01-2003, 20:31)
Jag har samma väder som Möja,
men det känns kallt i alla fall!
Ruggigt värre rolleyes.gif rolleyes.gif

Varm Kram wub.gif

Den värmde!!!
Behövdes just nu när jag samtidigt ser på Uppdrag granskning och får se hur vårdberoende behandlas.
Stor Kram till dej oxå!
abborrmaster
hehehe.... tongue.gif Vi kan byta nån vecka så att jag kan sticka o fiska harr eller nått biggrin.gif

/Simon
Fialotta
Felix Matte
Vi har långt dit rolleyes.gif rolleyes.gif
men när vi kommer dit...så blir det f-n i mig ändring
40-talisterna är många smile.gif rolleyes.gif mad.gif

Ha de och Tack wub.gif
[COLOR=purple][/COLOR]
*Felix matte*
CITAT (abborrmaster @ 28-01-2003, 20:53)
hehehe.... tongue.gif Vi kan byta nån vecka så att jag kan sticka o fiska harr eller nått biggrin.gif

/Simon

Du hade Abborre i din sjö????
Tyvärr - Äter bara Lax! I våra sjöar har vi Röding, Öring och fin Sik
*Felix matte*
CITAT (maudan @ 28-01-2003, 20:56)
Felix Matte
Vi har långt dit rolleyes.gif rolleyes.gif
men när vi kommer dit...så blir det f-n i mig ändring
40-talisterna är många smile.gif rolleyes.gif mad.gif

Ha de och Tack wub.gif
[COLOR=purple][/COLOR]

Du vet ..... Pantertanter!!!
Inte att leka med!
Eva i Skåne
Hurra för pantertanter. Det ska vi 50-talister också bli laugh.gif laugh.gif
*Felix matte*
CITAT (Eva i Skåne @ 28-01-2003, 21:07)
Hurra för pantertanter. Det ska vi 50-talister också bli laugh.gif laugh.gif

Så klart!!! Vem annars skall ta över efter oss?
Välkommen i klubben!!! wub.gif
Berith
Hmmm... men Agneta, ska inte du börja skolan till hösten? blink.gif
abborrmaster
CITAT (Felix matte @ 28-01-2003, 20:59)
CITAT (abborrmaster @ 28-01-2003, 20:53)

/Simon

Du hade Abborre i din sjö????
Tyvärr - Äter bara Lax! I våra sjöar har vi Röding, Öring och fin Sik

okej vi talar om det senare laugh.gif

/Simon
*Felix matte*
CITAT (abborrmaster @ 28-01-2003, 21:40)
[
okej vi talar om det senare laugh.gif

/Simon

Varför det då?
Har du tappat målföret?... Eller?
wink.gif
Nu är sovdags för gamla tanter. laugh.gif laugh.gif laugh.gif
abborrmaster
Ioförsej rödingen ska ju pimplas...
*Felix matte*
Inte alls!
Den tar man med mask, fluga eller spinnare (det är vad min hälft kommer på just nu) biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif
(kunde inte låta bli)
*Felix matte*
CITAT (Berith @ 28-01-2003, 21:35)
Hmmm... men Agneta, ska inte du börja skolan till hösten? blink.gif

Glömde bort det rolleyes.gif
Men...... Det ska böjas i tid
det som.......... tongue.gif biggrin.gif biggrin.gif
abborrmaster
CITAT (Felix matte @ 28-01-2003, 21:52)
Inte alls!
Den tar man med mask, fluga eller spinnare (det är vad min hälft kommer på just nu) biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif
(kunde inte låta bli)

båda fungerar givetvis kan du hälsa din halving...

Men dåså, då kan man ju vänta om man vill..... tongue.gif

/Simon
Ralf
Jag jag vet inte var ni som pratar om vårkänslor bor. En del bor ju Sthockholm. Själv bor jag lite längre norr ut, i Täby. Här är det idag -14 grader.
Den först vårkänslan som brukar infinna sig är fröstånden i butiken men inte ens dom har kommit upp.

:I
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon