Jag håller på att anlägga en ny rabatt på min baksida. Eftersom det bara ligger ett tunt lager jord ovanpå seg blålera så har jag och min man grävt ur den tilltänkta rabatten ca 70 cm.
I botten har vi lagt ett rätt tjockt lager grus, ca 20 cm (dräneringen runt omkring är rätt usel) och sedan fyllt på med dressjord som vi hade över från gräsmatterenoveringen, ca 30 cm (tänkte att dressjorden som är så lätt och fin också skulle stå för lite dränering).
Men, nu är det ju dags för den riktiga jorden och det är nu jag är lite tveksam. I rabatten skall jag plantera både perenner och ett-åriga sommarblommor. Det mesta har jag drivit upp från fröer eller knölar men en del kommer att direktsås (t ex bellis) och säkert kommer jag köpa en del färdiga plantor (framförallt perennerna).
Min far arbetar på kommunens kompostanläggning där dom också säljer jord så jag hämtar naturligtvis ett lass där. Jag har hela tiden tänkt att hämta planteringsjord, men nu säger min pappa att han tror att krukväxtjord skulle vara bättre för mina behov i den rabatten. Enligt honom (som inte är någon expert på just olika jordars kvaliteer, mer på den tekniska biten av själva komposterandet i storformat) så är planteringsjord mer till för plantering av buskar och liknande.
Men tidigare så har vi hämtat just planteringsjord till rabatterna på framsidan och det har växt där så det knakar. Jag har också använt planteringsjord till omskolningen av mina frösådder.
Eftersom jag har så god erfarenhet från deras planteringsjord så blir jag lite tveksam till om jag verkligen skall ta krukväxtjorden istället...
Ni som vet - hjälp mig - råd mig!!