Cessi65
04-06-2020, 07:20
Hej,
Vill gärna ha en japansk lönn med fina vår och framför allt höstfärger. Flikiga, men inte alltför finflikiga. Inte som Dissectum. Den får bli max 2m hög och ska stå i halvskugga. Jag har fastnat för Orange Dream, men den har ju högre sluthöjd, lite olika beroende på var man läser. Går det att hålla nere den på 2m genom medveten beskärning? Bättre alternativ? Bor i Stockholm, zon 2, men vill gärna ha lite marginal vad gäller härdigheten.
Huggorm
04-06-2020, 08:34
Det kommer inte bli enkelt, snyggt eller bra för busken att hålla den mindre än den vill vara. Det är mycket bättre att välja en dvärgsort som inte blir större, men utbudet är ju lite begränsat här uppe i Sverige.
Gunilla T
04-06-2020, 10:19
Generellt kan man säga att det är fel sort av träd eller buske man väljer om man måste hålla ner storleken genom regelbunden beskärning. När det gäller japanska lönnar skulle jag säga att det är ännu viktigare, lönnar är ju blödare.
Jag har testat med bl. a. den du nämner vid två tillfällen men den har aldrig överlevt här, japanska lönnar är väldigt känsliga för hur de placeras och hur man iordningsställer växtplatsen. Dessutom är de mottagliga för svampangrepp.
Har säkert testat tio olika japanska lönnar med samma resultat, de tynar bort och jag är ingen ovan odlare.
Men visst kan det vara värt att pröva att odla den men får du den att överleva utan skador kan du vara jättenöjd. Besitter du goda kunskaper i beskärningens konst så kanske...men bättre att köpa ett träd som naturligt växer i den höjd du önskar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.