Full version: Garderobsblomma
LenaTuring
Har stött på "garderobsblomma" några gånger på nätet och blivit nyfiken på vad det är för sorts blomma.

Någon som kan förklara?

Om man aldrig frågar får man inget veta [COLOR=purple] tongue.gif
Annki
Det är en Zamioculcas. Du hittar bilder på t ex google.
Christoffer
Mycket lättskött och kräver knappt något vatten eller ljus.
La Strega
Min pojkvän har såna som han köpte förra sommaren, och de lever fortfarande! så de är väääldigt tåliga....och dricker tydligen ingenting... laugh.gif
painter
hehe en riktigt trevlig blomma som sköter sig själv inget vattnande
varje dag
min står i ett mörkt hörn i sovrummert och där trivs den kanon biggrin.gif biggrin.gif
man har ju inte så gröna fingrar eller rättare sagt tiden till det rolleyes.gif
MRLINDELL
De finns på Ikea för 99 sek. En stor fin sak som kostar uppåt 300 sek på andra ställen. Misslyckas man med en garderobsblomma kan man lämna in och börja med textilblommor laugh.gif

Det tål en hel del och den är ganska fin med sina blanka blad som aldrig ger upp.
LenaTuring
Har varit in och sökt på google och funnit denna märkliga blomma (och lite tråkiga i mitt tycke, med tanke på att den inte vill ha någon särskild omsorg alls.) rolleyes.gif Jag vill ha växter som i alla fall kräver något!!

Men måste vara idealiskt att ha på arbetsplatser där de flesta inte har tid att bry sig om växterna, eller för de som inte är växtintresserade men ändå vill ha "nåt grönt". biggrin.gif
renate
Lättskött är de sad.gif men ful, de och svärmors tunga (Sanseviria) kommer inte i mitt hus. sad.gif unsure.gif Det finns några till jag inte tycker om. Smaken är som baken, det är väl tur det. laugh.gif Renate
stina
Jag har alltid haft förutfattade meningar om svärmors tunga. Nu är jag mamma till en (som jag fått) och den blommar. Visserligen inte med överdådligt vackra blommor, men vilken fantastisk doft......

Så jag har ändrat mig om svärmors tunga!

/Stina
Maria i Helsingborg
Men......tycker du att den är ful, Renate!? ohmy.gif
Den är ju jättefin! Står och pryder sin plats och ger en tid att se över sina övriga, krävande odlingar......

Gammalt inlägg

Jag är tacksam för dess välvilja, jag smile.gif
Kana
Hehe, vad roligt att läsa alla inlägg om att om man misslyckas med garderobsblomman så kan man lika gärna ge upp tongue.gif Hoppas att mina knubbiga fina tomater och alla de andra frösådderna inte hänger på Odla för då kan jag väl hälsa hem laugh.gif Min garderobsblomma trivs inte alls trots att jag verkligen inte är en "vattnare" och kan torka ut t.o.m. en kaktus!

Kan man få lite tips? Stänglar och blad skrumpnar ihop och blir bruna och falller av.

K.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon