Hej!
Jag behöver verkligen hjälp. Snälla ge mig råd i detta:
Vi har velat sätta upp en häck mellan grannen och vårt hus ända sen vi köpte huset sep -19. Grannen är okej med detta så det är lugnt. Vi tänkte först sätta upp häcken i mars i år. Men då skulle grannen byta tak. Då grannen ej har någon väg upp till deras hus, men vi har en väg upp till vårat hus och den vägen ligger mellan båda huset. Och grannen önskade låna den medans dom skulle byta tak. Och det var okej. Dom skulle byta tak i mars, men det var så dåligt väder så takbytet blev uppskjutet vecka för vecka. När det väl blev april så skulle takläggarna komma dit men fick förhinder pga saker jag inte har någon aning om vad det var. För att korta ner historien. Så påbörjade dom arbetet i maj (!!!) och detta tog hela 5 veckor pga grannen ville hyra ställningen runt huset ca 2 veckor extra för att måla. Suck och stön... Vi har väntat på att få sätta upp häcken i månader nu. Och vi bara måste få upp den! Vi behöver en gräns mellan husen då vi bor extremt nära varandra. Och min tvååring springer över stup i kvarten och jag väntar ett till barn. Vill bara få detta fixat nu.
Men nu är vi inne i juni och grannen säger att det inte är någon idé att sätta häck i år pga att den kan dö....
Jag blir galen! Vi ville sätta den i mars, men har väntat så länge pga grannens tak som aldrig kom igång!
Vi skulle vilja sätta en ligusterhäck. Vi bor i Göteborgsområdet och här ska den ju trivas? Och den ska vara ganska tålig och lättskött?
Men snälla ni måste hjälpa mig, går det verkligen inte att sätta häcken nu i juni? Kommer den dö? Finns det åtgärden att ta till för att få den att trivas trots eventuell värmebölja? (Som det ser ut som det kommer vara framöver)
Är jättetacksam för all hjälp!