Full version: Syrén döende?
Wiztor
Hej!

Jag är ny i växtvärlden.
Köpte för några veckor sedan en dvärgsyren (syringa bloomerang) på stam.
Planterade i en stor kruka i soligt läge varpå den blommade ut efter ca 2 veckor.
Den senaste veckan har dock blommorna börjat bli bruna, se bild, men bladen ser fortfarande normala ut.
Vet ni vad detta beror på? För mycket/lite vatten? För varmt? Sjukdom?
Huggorm
Den kanske helt enkelt är färdig med blomningen för denna gång? Blomning sker ju för att det skall bli en befruktning, när det är färdigt går busken vidare och blommorna utvecklas till frön. Det kall hinna ske innan sommaren är över så bäst att inte vänta för länge.
Åsa, mälardalen zon 2
Japp blomningen är över för denna gång ibland kan man dock få enstaka blommor till hösten på denna sort. Tips toppskott rotar sig väldigt bra denna årstid så man kan tillverka egna buskar om man vill de är väldigt fina som buskar. Jag har en buske på min odlingslott som jag tillverkat själv från en toppstickling
Harmagedon
Coolt Åsa! Tack för tips! Hur stort skott vågar man ta för att det ska orka rota sig? Jag måste ju givetvis testa direkt! Jag har bara ett uppstammat exemplar men tycker egentligen att de gör sig mycket bättre som buskar.
Åsa, mälardalen zon 2
10-15cm skott har jag stuckit ner i en kruka med fuktig jord och sedan bara satt en plastpåse över och ställt krukan i ett fönster utan gassande sol. Jag har ofta stuckit ner flera sticklingar i en 10-12cm kruka och många av sticklingarna har tagit sig så mina föräldrar har en liten häck på framsidan av dvärgsyren
Harmagedon
Tack Åsa!
Jag har ett minidrivhus (ok, det är en sandbädd med lite kanalplast över) för att driva upp sticklingar och lite annat smått och gått så jag påbörjar försöket per omgående.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon