Full version: Vinrankor
Catarina
Är det någon som har erfarenhet av vinrankor i trädgården? Vi har en hörna på huset (inåtgående) där det blir supervarmt när solen ligger på om sommaren. wacko.gif

Vet någon vad det kostar med vindruvor? Är det svårt att "få till det"?

Catarina
Åsa, mälardalen zon 2
Priser varierar ganska mycket i sverige men runt 100-200kr får man ofta betala för vinrankor. Vinrankor är ganska lättodlade och det finns vinrankor för större delen av sverige numera. Härdigast är nog staketvindruvan Zilga som ska klara -35-40C under vintern.
Vinrankor är ganska lättodlade speciellt staketvindruvorna. Det man ska komma ihåg är att vinrankor är blödare så ska man klippa i äldre ved är det senhösten som gäller.
Ofta får man vänta runt 3-4 år innan vinrankan sätter frukt.

Vilken växtzon bor du i?
Catarina
wacko.gif Växtzon? Ojdå...jag tror att den heter tre? (Göteborg, västkusten).
Catarina
Förresten Åsa, tack snälla för svaret! biggrin.gif
Jag antar att jag kan ställa fler frågor på den handelsträdgård jag tänkt besöka inom kort.

Catarina
andreas i uppsala
nja, snarare zon I-II. Ditt problem är regnet, ifall du köper sorter som inte är särskilt överförtjusta i just regn
Åsa, mälardalen zon 2
I göteborg har du ganska många vindruvor att välja mellan. Min favorit är nog Himrod(härdig till zon 2-3) som får stora glesa klasar med kärnfria söta gröna druvor. Den är även mjöldaggsresistent vilket är bra om man ska odla vid en husvägg i gassande sol. För även om det regnar mycket i ens område kan det vara ganska torrt vid husväggar och hos många växter är det då ökad risk för mjöldaggsangrepp.
Catarina
biggrin.gif Tack snälla för hjälpen! Nu vet jag lite bättre!

Catarina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon