Rose-Marie58
25-06-2020, 10:20
Vår tuja planterad på ca 70 talet har nu växt utanför staket mot gata och granne.
Hur tar vi in den på bästa sätt. Jag vill helst inte ta bort den helt. Den är nog ca 8 meter i höjd och består av fyra olika stammar när jag tittar inuti grenverket.
Huggorm
25-06-2020, 12:52
Hur ser den ut inuti, är det helt kalt och tomt? Kapar du en gren innanför det innersta gröna så kommer det inget nytt. Alltså kanske det inte går att sidobeskära speciellt mycket nu.
Gunilla T
25-06-2020, 13:50
Det går förmodligen inte att korta in dem så att något grönt blir kvar, det brukar vara kalt på grenarna där inte ljuset kommer in. Barrträd fäller sina barr som hamnar i mörker, de har ingen användning av dem.
Det du kan göra är att stamma upp tujan, ta bort alla lågt liggande grenar så högt du själv bedömer att det behövs. Är den därtill flerstammig får du fram stammarna, det blir faktiskt riktigt snyggt.
Rose-Marie58
25-06-2020, 14:41
Det är helt kalt inuti och det är fyra stammar men det kanske jag skrev. Men vi provar med uppstamning. Det blir högt upp bara för de vill gräva med fiber utanför oss och ville ha fritt lite dryg en manshöjd (eller kvinnohöjd)

så att de skulle kunna jobba i gatan. Vi tänkte att vi kör på 2,5 meter upp i så fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.