peter_mikael
28-06-2020, 11:06
Hej
Jag har en befintlig scherzminbuske på tomten. Jag vill skapa ett insynsskydd i anslutning till den på 7-8 meter. De första 4-5 metrarna (i anslutning till scherzminen) är det jord och de sista 2-3 är det rent berg.
Jag vill ha en snabbväxande, lättskött och helst vintergrön häck som fungerar att plantera på tunt jordlager.
1. Har ni förslag på häck jag borde välja?
2. När på året borde jag plantera?
3. Hur gör jag för att kunna plantera häcken där det är berg resp tunt jordlager? Någon form av låda
4. Om det inte funkar med höck finns något annat!alternativ?
På bilderna visar det röda strecket var jag vill plantera insynsskyddet.
Med vänlig hälsning,
Peter
Kakaduan
02-07-2020, 14:29
Halloj Peter!
Blir nog svårt - om det vore jag skulle jag nog tänka om och försöka hitta på något helt annat... Även om du får på ett lager jord på berget blir det ändå tunt. Det vatten som faller på jorden kommer att rinna igenom ner över berget och inte stanna kvar i jorden (som det ser ut på bilderna). Risken är överhängande att det bara blir en radda förtorkade plantor.
Jag skulle försöka göra någon variant med stenmur/stängsel/spaljéer (kanske en budgetfråga och det blir ju lite jobb att borra i berget för fästena) istället och sedan kanske se om det går att plantera någon klätterväxt längre bort där det finns jord och sedan jobba lite på att leda den vidare till spaljén (eller vad du nu väljer). Kanske det går att göra större lådor längs spaljén där du kan plantera klängväxterna - då får du lite djupare jord som kan behålla vattnet bättre? Indisk skogsklematis, rådhusvin, klätterhortensia är ju växter som klättrar jättelångt. Kanske vin (vindruvor) skulle gilla att klättra i det soliga läget?
Byggvaruhusen har färdiga sektioner insynsskydd/spaljéer som kanske skulle kunna funka - de skymmer ju hela året runt dessutom.
Kakaduan