Full version: Aloe
Nina H
Nej, vad är det för fel? Mina aloe-bebisar ruttnar också. D v s de som jag satte ner i jord utan att rota i vatten. De kommer från den aloe som är på bild nr 1 i mitt album. Fenja, har du några speciella aloe-gröna-fingrar?
Fenja
Jag gissar på att de fått ha det lite för fuktigt, de börjar lätt ruttna precis vid jordkanten om det är för vått. Lägg ett lager akvariegrus överst i krukan, de håller "halsarna" torra och fukten kvar länge! Vattna underifrån och sällan. Ta upp de plantor som ruttnar, ta bort allt som är dåligt och kruka om dem på nytt, så repar de sig säkert! Jag har "tur" med växter, det kanske är gröna fingrar... biggrin.gif
Tittade i ditt album, du ser också ut att ha framgång med dem, de är jättefina!
Mvh
Fenja
sanna
Howdy Aloe-lovers!:D

Jo, ja, jag befann mig ju i samma läge som du Nina - ruttna Aloe-bebisar så långt ögat nådde! Men så var det ju någon klok forumist (Fenja?) (Ursäkta alla om jag inte ger rejäl cred här, men jag orkar inte riktigt gå tillbaka och söka efter just vem det var av alla kloka forumister....rolleyes.gif ) som tipsade mig om att "börja om från början"!

Så jag tog upp alla de små ruttisarna och lät dem torka några dagar. De pallar ju mer än vad man tror. Sedan stoppade jag ned dem på nytt i såjord.
Fast efter det gick jag efter eget huvud: jag satte nämligen en plastpåse över, trots att det sagts att det inte behövdes! Busigt, va?! Kunde inte låta bli, ju! Det är så jag alltid behandlar sticklingar...

Nu har jag tagit bort plastpåsarna och de verkar må bra. Mamma Aloe verkar också må bra och har fler bebisar på gång.

Vi får säkert anledning att återkomma med fler detaljer i detta drama...
Lycka till med dina små, Nina! tongue.gif

Sanna
MariaS
Stötte på samma problem nu i vintras.
Under sommaren hade jag min Mamma-Aloe i dräneringsgrus utomhus. Mamma producerade hela 14 barn under sommaren.
Rädd för frosten som jag var, tog jag in hela gänget och satte i kaktusjord.
Det hjälpte inte att jag tog upp och torkade dem. De dog!
Fick senare reda på att det hade varit bättre att fortsätta använda dräneringsgruset även inne. Kaktusjorden binder vattnet och är dessutom för näringsrikt?! Aloen växer naturligt vilt i rena öknarna utan tillstymmelse till näring!
Vitsen med dräneringsgrus är att inget vatten binds vid sandkornen, utan fördelar sig jämnt istället. Har numera införskaffat nya Aloes. Närmare bestämt allt jag kommer över. Samtliga planteras om i dräneringsgrus, och de har redan börjat föröka sig! Endast på våren, nu när jag har flyttat ut dem igen, har jag gett dem en ytterst liten skvätt näring i vattnet.

MariaS

MariaS
sanna
Aha, aha, ahaaaa..... rolleyes.gif

Tack för tipset, Maria!
Men var får du tag på gruset, är det helt vanligt "trädgårdsgångsgrus"
eller finns det något som heter "dräneringsgrus"?
Var får man isf tag på det?

Aloenovisen vid spisen sleep.gif
Ingrid på Västkusten
Angående just dränerande grusblandningar, kika gärna på 'vår' hemsida www.kaktusar.se
där det ges tips om bra dränerande blandningar och ingredienser etc etc.

Akvarieaffärer är ett hett tips likasåp byggmarknader och gardencenter.

Hälsar Ingrid
Nina H
Hjälp! Det är inte sant!
Jag som just slängde ner nya bebisar i en härlig cocktail av jord, sand och KOGÖDSEL!!!
Ingrid, sade du inte att man kunde ha kogödsel till allt????
Börja om från början?????
(Hittade tyvärr inte till avdelningen om blandningar - vad heter den?)
Fenja
Nina!
Jag har alla mina Aloe (drygt 50 stycken) och även övriga växter planterade i Villa Plantjord, som enligt många här är det sämsta man kan använda. Jag har gjort detta i säkert 10 år nu och det är väl tur att mina växter inte vet om hur dåligt det är!
Mvh
Fenja
Ingrid på Västkusten
Jovisst kan man ha kogödsel till allt - även mina aloe har kogödsel men också GRUS och SAND och lecakulor. Vid just rotning är inte kogödsel så käckt, jag föredrar mera grus då. Tegelkross är annars min favvis här - det har jag i det mesta, speciellt om jag itne alltid har tillgång till grus.

Vissa Aloe är mera svårodlade och vill ha grus medans andra kan stå i 90% kogödsel utan tarssel alls. Att odla och försöka efetrhärma Naturen hela tiden - den ideen övergav jag för länge sedan, vi har inte samma förutsättningar med vattenoch ljus varför skall vi försöka efetrlikna jordblandningen de stackarna står i?!!?? Men då är det trixigare att ta reda på just VAD de kan tänkas gilla då.
Det värsta man Aloe är nog vintervattningarna och för vissa aloe - vattning ovanifrån, jag ahr haft död på ett antal dyrbarheter via 'kronröta' d v s det ruttnar uppifrån p g a vattendropp under vinterförvaringen. Men på sommaren står de ute i ur å skur biggrin.gif
Min Aloe plicatilis är inne på fjärde delningen nu,......solfjäderaloe så jag är själaglad.

Hälsar Ingrid
Nina H
Åh, jag andas lite lättare nu.
Ni som vet vad alla era aloer heter - var har ni hittat det? Jag har en bra länk, http://www.cacti.com/html/Aloes.html men tycker det är svårt att se ändå.
Ingrid på Västkusten
Jag har sått namnade sorter och köpt med namn biggrin.gif men visst skall erkänna jag har en sötnos helt utan namn också biggrin.gif

Måste bara ut med kameran!

Hälsar Ingrid som har så lite tid så!
silas
äh, det är bara att börja om... ibland funkar det, ibland inte....
Nina H
Jamen nu mår de bra, ett par stycken ruttnade bort bara. Jag slutade vattna och har kollat efter rötter. De finns!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon