Full version: tomma chokladaskar
Annika zon 4
Kom just på när jag tog sista biten ur chokladasken. ohmy.gif Varför inte sticka hål i varje liten"godisform" i med lite sand/såjord och plantera ? rolleyes.gif just det KANTLOBELIA, cambridge Blue, en helt underbar blå färg,den kom på posten i dag. biggrin.gif huh.gif tongue.gif rolleyes.gif gissa vad jag ska göra i morgon? rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det borde gå bra att odla i chokladasken.

Här är en länk till en såtabell, där kan du se hur lång tid innan utplantering man sår olika blommor, som du ser så sår man kantlobelia 8-12veckor innan utplantering så den är det lite tidigt att så nu, men du kanske har fått hem någon annan frösort som kräver längre förkultivering.

http://home.bip.net/eva.sandstedt/satabell.htm

Tips: till alla som odlar hänglobelia, blanda fröna med kantlobeliafrön av samma färg så blir plantorna snyggare.

Tips: till lobeliaodlare det går utmärkt att blanda lobeliafrön av olika färg om man vill ha lite mera annorlunda lobeliaplantor.
abborrmaster
Fy f*n vilken genialisk ide!!! Jag tackar dej Åsa från mitt godisälskande hjärta! Jag har allldeles för lite småkrukor! tack!!! Nu e d bara o gluffsa...

/Simon
Annika zon 4
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,16-01-2003, 20:13)
Det borde gå bra att odla i chokladasken.

Här är en länk till en såtabell, där kan du se hur lång tid innan utplantering man sår olika blommor, som du ser så sår man kantlobelia 8-12veckor innan utplantering så den är det lite tidigt att så nu, men du kanske har fått hem någon annan frösort som kräver längre förkultivering.

http://home.bip.net/eva.sandstedt/satabell.htm

Tips: till alla som odlar hänglobelia, blanda fröna med kantlobeliafrön av samma färg så blir plantorna snyggare.

Tips: till lobeliaodlare det går utmärkt att blanda lobeliafrön av olika färg om man vill ha lite mera annorlunda lobeliaplantor.

jag satte mina lobeliafrön den sista januari i fjol. Det var faktiskt i senaste laget tyckte jag. Därför sätter jag i gång lite tidigare i år. Jag gjorde ordentliga anteckningar, på hur jag bar mig åt i fjol och de är nu till stor hjälp. tongue.gif tongue.gif Även kantlobelia har ju en tendens att bli lite för långa och tråkiga, snagga dom så blr dom bulliga å fina igen. tongue.gif
ansj
Ännu ett tips...
...som jag provade förra året, med gott resultat: De fröer som behöver en (eller i vissa fall flera) köldperioder sådde jag i tomma snusdosor. Hälften såjord, hälften vermikulit, vattna, i med fröna och in i kylen!
Sen var det lätt att bolla med fröerna in och ut ur kylan tills de grodde och då la jag dem i vanliga krukor.

Vårlängtande hälsningar från Anna i Lund
abborrmaster
tänk om jag blandar ihop dem med snuset innan de grott då? Nej jag vågar inte laugh.gif

skämt osido... Blir ett svårt val, ska tomma snusdosor användas till hockey med sopkvast eller sådd... funderare där!

/Simon
Hannele
August Strindberg använde halva äggskal!
Emser
hihi..äggskal?! wub.gif
Jag ska använda äggkartonger...funkar det med!

biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon