La Strega
har blivit med basilikabebisar igen! biggrin.gif

så här ser de ut idag:

Vill verkligen lyckas nu...
vad är nästa steg? står de för tätt? när ska ja plantera om?
ser det "rätt" ut?

/*den totalförvirrade nybörjaren* blink.gif wacko.gif tongue.gif
kerstin z5-6
De ser aldeles rätt ut -låt dem vara sådär tills de fått tre fyra egna bla -o var försiktig med vatten o slösa med ljuset !!
La Strega
Det där med Ljus å vatten tror jag ja har hajat nu =)
de står i söderfönster i minidrivhus, locket är på glänt på dagen och stängt på natten, när plantorna blir för höga får de flytta till en bricka(som oxå står i söderfönster). Duschar plantorna morron o kväll...nu gör jag väl endå rätt? unsure.gif rolleyes.gif

4 blad totalt eller 4blad förutom de två första? vad ska jag göra dådå?
kerstin z5-6
Riktiga blad inte de två första - då skolar du ut dem en o en - laugh.gif
La Strega
En o en!!?? oj då...har 3 såna där krukor med massa bebisar i.... ohmy.gif

om ja tar en "standardkruka" (är väl nån liter?) kan jag inte sätta 2-3 i samma då?
kerstin z5-6
Jo det kan du säkert smile.gif
La Strega
för ja kan ju omöjligt sätta alla en å en..har ju satt massa mer frön (å varit lika generös)....måste nog *gulp*..slänga en del ohmy.gif sad.gif
ush kan man göra de? först kämpa som en idiot för å få upp de små å sen ner i papperskorgen...!? ne ush ja åker å köper mer jord å krukor imorn! tongue.gif
sanna
Ok, du är fast nu, La Strega... tongue.gif
Tecknen är tydliga! Ännu en har trillat dit!
Japp, välkommen till hetsodlarnas sjuka skara.... wink.gif wub.gif laugh.gif tongue.gif

Sanna - svårartad hetsodlare smile.gif
Betty
laugh.gif laugh.gif laugh.gif Jasså det är det vi är!!! Kära barn har många namn... rolleyes.gif wink.gif
miaadner
laugh.gif laugh.gif Anonyma hetsodlare, here we come...

Min rabatt kommer nog att vara grannskapets färggrannaste, eftersom jag, nybörjare och entusiastisk som jag är, inte har lyckats begränsa mig till någon direkt färgskala... En estet göre sig icke besvär förbi min rabatt... tongue.gif
La Strega
Hetsodlare!? Huh de låter otäckt! ohmy.gif

å herrejösses ni skulle se vad jag fick på posten idag...ett helt kuvert fyllt med MASSOR av små fröpåsar, kryddor o blommor o perenner å pumpor å allt möjligt...vi kommer snart inte ha gräsmatta kvar om ja ska så allt...köpte ju fröer för 400:- me....oh jösses nu har ja nog fått vatten över huvet... tongue.gif
tack underbara Ti Bee för fröerna ialf! =)

Ang. mina basilikabebisar så verkar de ta sig duktigt..växer lagom fort, har inte möglat än å fin färg har de me...*Glad* wub.gif
Sulan
Det bästa med för mycket basilika är att man kan äta upp dem!
Släng inte det du gallrar, strö det över salladen! Mums!
Ljus är bra för basilika, men akta så du inte bränner dem i söderfönstret.
Österfönster har alltid givit bäst och godast skörd hos mig.

Sulan, basilikamissbrukare (säger maken som inte ens tål lukten)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon