Österfärneboodlaren
16-07-2020, 08:45
Jag har alltid hört att bladen är växternas matupptagnings- och matsmältningssystem. Av den anledningen är jag rädd om växters blad. Har dock en bekant som bladar av tidigt, hon spar kanske en tredjedel av bladen och hon får lika många tomater som jag. Det skulle vara skönt att bli av med många blad, lättare att vattna etc.
Hur gör ni andra? Mina tomater är i växthus men även en körsbärstomater i vårt inglasade uterum.
Mjärden
18-07-2020, 18:25
Jag har aldrig bladat av mina tomatplantor, fast i år har ena katten fått ett ryck och skall "blada av" tomatkvistarna. Min ena sort har bladen gulnat nertill, men inte på den andra sorten, kan kanske bero på vad det är för sort. "Gulbladingarna" är små körsbärstomater med frön tagna från tomater köpta på ICA, den andra är en planta från Blomsterlandet, troligen gula.
Terraverde
18-07-2020, 21:18
Hej
Rätt eller fel, så bör man blada av storfruktig tomat, så att klasarna får maximalt sol ljus.
samt att hela tiden hålla efter sidoskott. småfruktiga sorter kan man släppa loss och plocka bladen eftersom de gulnar. Om ni kollar på en yrkesodling, så är alltid tomatklasarna fria från blad.
Regeln är att frukterna behöver sol ljus för att mogna och bli söta o goda.
Bertil
Åsa, mälardalen zon 2
19-07-2020, 18:53
I yrkesodlingar tar man ofta bara bort blad längst ner och upp till nedresta klasen för att minska risken för gråmögel man har ju bevattningen nere vid marken så det är bra att ha fritt och luftigt då. Har man väldigt tätt bladverk kan det vara bra ta bort lite så solen kommer åt att lysa lite på frukterna men för mycket sol är inte bra för de flesta tomatsorter många frukter får lätt grön nacke ifall solljuset varit för starkt. Jag odlar främst på friland och tar mest bara bort lite blad framåt hösten för att minska ner risken för gråmögel då det blir lite svalare och fuktigare nätter
Terraverde
20-07-2020, 09:35
Hej Åsa
Du har rätt och jag har fel.
Med vänlig hälsning
Bertil
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.