La Strega
Ni tykker säkert jag är jättejobbig nu men ja tykker detta är så svårt...å ni sitter ju inne med svaren liksom....*nervös å förvirrad* unsure.gif

Ialf...så här ser mina blomman för dagen ut:

de har växt lite till nu under dagen (tog bilden i förmiddags).
hur gör man med dem nu? när ska de få nåt att klättra på och vad? plantera om?
evelina
Hej!
Du skall skola om dom en & en i blomjord & ge dom en pinne & klättra på sen ska du toppa dom när dom fått några bladpar så grenar dom sig bättre.
Vi blir inte trött på dig smile.gif Man ska hjälpa varandra.
La Strega
Ska jag plantera om dom nu? ska de inte ha fler blad först? hur stor kruka ska jag sätta dem i?
ska man ha blomjord? trodde de skulle ha så eller plantjord? hittils har jag använt så/kaktusjord.
Hur gör man när man toppar?

såhär ser de ut idag:

Solroserna har oxå växt till sig:

Hur ska jag göra med dem? de ska väl "planteras ner" så bara bladen sticker upp? eller var det nåt annat? eller kan jag plantera dem i lådan där de ska va sen ute?

Tack för all hjälp! Jag får väl hjälpa er andra nästa år genom å berätta hur man INTE ska göra...de har ja nog lärt mig då... tongue.gif
Fenja
Du kan plantera både blomma för dagen och solrosorna i samma krukor som de står i nu, men placera den en och en. Blomma för dagen vill klättra på en pinne, blompinnar finns i så gott som alla vanliga daligvarubutiker. Till en början kan det fungera med vanliga "grillspett" i trä. Du kan plantera ner solrosorna en bit när du placerar dem där de ska stå över sommaren (stor kruka eller i rabatt) så står de stadigare. När du toppar skär du av plantan precis ovanför ett blad eller bladpar. Det bör finnas ett par karaktärsblad under toppningen på blomma för dagen. Solrosen toppas inte.
Mvh
Fenja
La Strega
Okey...då vet jag! Men ska jag plantera om dem nu? har jag missuppfattat det där med att de ska ha flera bladpar först? är det längden på plantan man går efter? eller vad? *lite trög* unsure.gif
magiana
Jag brukar plantera om dem i blomjord så snart de är hanterbara. Hur många karaktärsblad de har brukar jag inte bry mig så mycket om. Jag har dock inte skolat om plantor utan karaktärsblad så ett par (2 st) anser väl jag vara ett minimum.
Fenja
De första bladen som kommer upp kallas hjärtblad, bladen därefter kallas karaktärsblad. Jag brukar gå efter karaktärsbladen när jag toppar, men har plantorna rännt i våg väldigt mycket så kan du kanske strunta i det och bara toppa. Om plantorna ränner har de fått alldeles för lite ljus. Du kan plantera om både dina solrosor och blomma för dagen nu, det är bättre än att de får trängas när du sått så pass tätt.
Mvh
Fenja
La Strega
okey...Jag avvaktar lite...får se hur det ser ut imorn...måste köpa mer jord ialf...blomjord =) måste ha massa mer krukor med...ojoj...

mycket ljusare än söderfönster går nog inte...? ska ja ställa ut dem på dagarna?

men ser de ut som de ska?
kerstin z5-6
De ser ut som de ska om än lite långa -de är för små att ställa ut ännu smile.gif
La Strega
jo jag tykker oxå att de har växt lite väl fort...har stallt dem ännu närmre fönstret nu så får vi se... unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon