immimamman
Hej alla odlare!
Ny här och lite fumlig med tekniken, men kul att vara med!
Jag har ngt elände i jorden, som ett slags ljust, lite lila-grå-vit beläggning som blir synlig när jag gräver. Först hittade jag det i mina odlingslådor, köpta begagnade på Blocket och nu finns det runt om i jorden utanför lådorna också, särskilt runt svartavinbärsbuskar som växer där. Växer och växer, kämpar är nog ett bättre ord. Nör jag gallrade efter en mager skörd hittade jag hål i deras bark och bladen ser ledsna o missfärgade ut. Jag har några idéer om vad det kan vara men skrivet inget utan är tacksam för ny input. Hoppas jag ska lyckas ladda upp
några bilder!
978119B1-04DE-4A60-843F-DC029C3630D2.jpeg

M
Gunilla T
Svårt att tyda från bilden men jag skulle nog säga att det är svamp, naturligt förekommande i alla jordar. Inget som orsakar de skador du upptäckt på dina växter.
immimamman
Tack Gunilla T! Det är verkligen svårt att göra intrycket rättvisa på bild. Hoppas du har rätt, även om jag inte är övertygad om att det är svamp, dessvärre.
Gunilla T
Okej, vad tror du att det är då? Något levande bör det ju vara eftersom du upplever att det förökar sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon