abcdefg
05-08-2020, 18:58
Har 2 fläderbuskar varav den ena blommar bra(en mörk variant med rosa blommor) och en vanlig fläder som inte vill blomma alls. Har det med beskärning att göra? När exakt ska man beskära?
Gunilla T
06-08-2020, 07:06
Nej, utebliven blomning har inget med beskärning att göra, snarare hur trädet har det på sin växtplats, tillgång till vatten och näring. Håll rent från ogräs under trädet, växtligheten konkurrerar med trädet om näring.
Gödsla till våren när tillväxten kommer igång.
Gossen Ruda
06-08-2020, 07:54
Möjligen kan beskärning minska blomningen eftersom fläder främst blommar på fjolårsskotten. Klipper man för mycket klipper man bort blommorna. Överhuvud taget tycker jag att det frågas för mycket om beskärning här på forumet precis som om man är tvungen att hela tiden beskära. Ju mindre man klipper dessto bättre enligt min mening.
Gunilla T
06-08-2020, 09:41
Helt överens mig dig Ruda. Jag förstår inte varifrån denna beskärningshysteri kommer, helt obegripligt för mig. Dessutom är det inte bara att beskära, man bör ha viss kunskap hur man beskär och när och framförallt, i vilket syfte. Titta bara på alla dessa stympade och förstörda träd i trädgårdarna, ingen vacker syn.
Huggorm
06-08-2020, 10:09
Att den inte blommar skulle kunna bero på att den antingen växer för dåligt så den inte orkar, eller för bra så den satsar allt på mera tillväxt istället. Hur stor är busken? Den kanske fortfarande är lite för ung för att blomma.
Vi har 10-12 fläderbuskar runt tomten. Vi beskär dem aldrig, de dignar av blommor och bär. Möjligen sågar jag bort döda torra grenar, som det blir en hel del av. När busken eller trädet blir för stort och risigt, sågar jag ner allt i marknivå. Redan påföljande år har man mängder med 2-3 meter höga skott som har en del blommor. Låter dem växa ett eller två år till, sedan väljer jag ut ett lämpligt skott som får växa till ett träd, övriga skott sågar jag bort. Under de närmaste åren kommer det nya skott runt den gamla stubben, men de sågas bort allteftersom. Så håller vi på och har hela tiden fräscha fläderträd som blommar rikligt till vår och alla grannars belåtenhet.
hs04290
17-08-2020, 21:41
Hej,
När man har en liten trädgård och ändå vill ha vissa buskar, ex vis fläder, får man se till att hålla efter den regelbundet. Men, se till att inte ”toppa” grenar. Glesa ut, ta bort grenar som går inåt vid förgreningen, ta bort långa skott uppåt. Backa, titta, tänk, välj o klipp. På ett så naturligt sätt som möjligt.
Helena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.