vavasvantar
En stor tall med vacker murgröna har vi. Murgrönan har en kraftig stam som slingrar runt trädet. Nu har min hustru börjat oroa sig för att murgrönan skadar/stryper trädet och vill ta bort den. Känns lite tråkigt, den pryder sin plats tycker jag som inbillar mig att den inte gör någon skada. Kanske någon här har kunskaper i ämnet?
//Bruno
Gunilla T
Håller med din hustru men jag har aldrig varit någon vän av växter som klänger på andra växter.

Det som kan hända är att barken ruttnar under den massiva beklädnaden, trädens bark skall stå luftigt. Innanför denna grönska blir det fuktigt och attraherar både insekter och svamp, det gillar inte trädet

Når murgrönan dessutom barren och skuggar dem så släpper trädet dessa barr för tallen har ingen nytta av barr som inte får ljus.
Huggorm
Tallar finns det miljarder av i vårt land, men murgröna är ganska sällsynt. Och murgrönan kan inte strypa några träd, kaprifolen kan men den klättrar på ett annat sätt. Möjligen att den får barken bakom att ruttna som Gunilla skriver, men jag tvivlar på att risken är så stor. I Storbritannien ser man murgröna överallt och där ruttnar inte någon bark, trots ett ännu fuktigare klimat än vårt. Jag tror faktiskt inte tallen tar någon större skada av murgrönan.
vavasvantar
Tack för svar, jag tror murgrönan får fortsätta sitt grönskande... :-)
Gossen Ruda
I Trollskogen på Öland finns det tallar som är överväxta med murgröna men jag tror ingen har dött.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon