chili_martin
14-08-2020, 08:56
Har fullt av denna växt i vår gräsmatta, någon som vet vad det är? Den växer i fält utspritt över hela gräsmattan och skapar små tussar mellan klippningarna. På ett ställe där gräsklipparen inte kommit åt och den fått växa utan att bli klippt har det blivit små vita blommor, syns längst till höger på bilden.
[attachment=89889:8A80AD3B...A17BDA2A.jpeg]
Gunilla T
14-08-2020, 09:44
Snärjmåra
Snärjmåran har krokborstförsedda stjälkar och blad, fastnar lätt på kläder och pälsen på djur. Frukten fastnar ännu lättare, på sensommaren-hösten får man pilla bort frön från katternas päls. I gräsmattan har snärjmåran inte någon chans att etablera sig, om man klipper gräset någotsånär ofta. Men om den får gå i frö, kan den bilda väldiga snår.
Gossen Ruda
18-08-2020, 14:54
En måra är det men snärjmåra? Min snärjmåra har för det mesta 8 småblad i varje krans men här är det bara 6?
Intressant, Gossen Ruda, du har rätt att på bilden är det bara 6 blad i kransen. Böckerna anger 6-8 blad. När jag tittar på vår snärjmåra, hittar jag inga bladkransar med 8 blad, bara 6, ibland bara 5. Men alla andra egenskaper passar in på snärjmåra, formen på bladen, längden på plantan, och framförallt egenskapen att plantan och frukten fastnar lätt på kläder och päls.
Uppenbarligen är det svårt med måror, de hybridiserar ganska lätt.
Om chili_martin vill säkert veta vilken art han har i gräsmattan, måste han studera plantorna noggrannare. Kolla om stjälken är kal eller sträv, samma med frukten, titta noggrannare på blommorna, om det finns sådana kvar.
Vad vi kan säga med säkerhet är att det rör sig om en måra av något slag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.