rehn
Hej
Har ett plommonträd( Viktoria) ca 15 år gammalt. Mycket friskt(för) och ger god frukt
Problemet är att det växer som en energiskog och "tar över" det som finns omkring.
Har tidigare beskurit det försiktigt, för att inte uppmuntra tillväxt, men det växer utav h....e ändå.
Står i gräsmatta.
Har inte fått någon gödning. Zoon 3
Är rädd för att beskära för hårt. Ett tidigare träd jag beskar blev sjukt och dog.
Något förslag ?
Huggorm
Det går inte att, på ett bra sätt, hålla ett träd mindre än det vill vara. Plantera ett dvärgträd istället, om du vill ha ett litet träd. Det är den bittra sanningen.
Gunilla T
Menar du att det slår rotskott? Lite otydligt vad din fråga är.

Plommon är ympade på annan grundstam så det är inte Viktoria som skapar rotskott utan grundstammen som trädet är ympat på. Oavsett så är det så att börjar man beskära i plommon och körsbär så reagerar dom med att bilda rotskott. Visst går det att klippa skotten men de kommer i mängder och så småningom förvedas stumparna som man klippt och det är inte trevligt i en gräsmatta. Det finns inget sätt att stoppa rotskotten annat än att ta bort trädet.

Förövrigt håller jag med Huggorm, träd strävar alltid till sin ursprungsform, inget vi kan påverka mer än temporärt.
rehn
Ok   Det blir lite rotskott, men dem kan jag hålla nere.  Det är kronan som växer. Årsskotten är typiskt 1m långa och detta efter 15 år.  En fördel   smile.gif är att jag nu kan plocka plommon stående på altanen, men det var inte så jag planerat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon