Airamya
Hej!
Upptäckte idag vita larver på mina kungsljus. De är inte på några andra växter vad jag kan se.
Gissar på någon form av stekellarv, någon som kan hjälpa mig att identifiera denna?
masa
Jag tror att det är larven till en bladstekel som heter Tenthredo scrophulariae, det verkar inte finnas något svenskt namn.
Mjärden
Jag har en bild på mina jättehöga kungsljus (utan larver) dvs 2 m 30 cm dvs nytt rekord. Tyvärr lyckas jag ej ladda upp någon bild från mitt album, den är tydligen för stor trots att den är tagen med mobil.
Gunilla T
Ser ut som om du förminskade texten istället wink.gif

Vet du namnet på larven kanske, det som TS frågade efter?
masa
CITAT (Gunilla T @ 23-08-2020, 12:01) *
Ser ut som om du förminskade texten istället wink.gif

Vet du namnet på larven kanske, det som TS frågade efter?

Larven har väl samma namn som dess "mamma", Tenthredo scrophulariae.
Gunilla T
CITAT (masa @ 23-08-2020, 15:48) *
Larven har väl samma namn som dess "mamma", Tenthredo scrophulariae.

Jadå, du har säkert rätt, själv har jag ingen aning men tänkte att Mjärden kanske hade en annan uppfattning men så var det inte, han ville bara visa en bild av sin växt.
Gossen Ruda
Beträffande larven så har jag ingen uppfattning själv men håller med Masa efter lite googling. Alltså en bladstekel. Det är få växtsteklar som har svenska namn och det gäller många andra steklar också. Fö var det trevligt att se Airamya här igen, det var ett tag sen sist.
Airamya
Tack för svar allihop 😃
Och trevligt att se dig också Don Quixote! Det var väldigt länge sedan jag var här, ja.
Jag tänker på dig varje gång jag ser en väderkvarn, Gossen Ruda. Vilket nästan gav mig huvudvärk när jag bilade i Holland förra sommaren... 😂
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon