Copycat
02-05-2004, 19:34
Hejsan ! Jag har tagit ett rotskott av en fläder idag. Hur skall jag plantera detta? Det var planterat i bara sand, men jag har inte sand på min tomt. Planteringsjord eller kodynga på påse?
kerstin z5-6
02-05-2004, 19:38
Låt det vara kvar i sanden i krukan tills du ser att det rotat sej då kan du plantera ut den
Såg just idag att min gulbladiga fläder klarat vintern bra medan den röda frusit ner en hel del
Copycat
02-05-2004, 19:50
Aj tusan ! Jag tog upp hela rotskottet när jag tog upp jordgubbsplant (gjorde förresten likadant med dom) det var en 15 cm. rot med två skott och jättemycket rötter. Hur gör jag nu då jag har bara fuktat rötterna. Planteringsjord eller dynga?
Mina flädrar är som ogräs, när jag flyttar dem gräver jag upp ett rotskott och gräver ner det där jag vill ha det. Hittills har det aldrig misslyckats! Annars skulle jag satsa på planteringsjorden, kodyngan kan nog vara i häftigaste laget så där på en gång.
Mvh
Fenja
Copycat
02-05-2004, 22:22
Tack Fenja ! Då får det bli planteringsjorden. Du vet möjligtvis inte vad jordgubbarna vill ha om fötterna? Dom är barfota just nu, bara fuktade. (uppvuxna i sand)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.