Loppanloppan
30-08-2020, 08:39
Köpte sommarstuga med många fina rabatter och i en finns en vad en bekant sagt är körsbärsbenved. Den är väldigt tanig, ca 2 meter hög, finns typ två grenar med blad o ”frukter” men på stammen finns några små blad.
Är det ett sånt träd som det bara är att vänta på att det liksom växer på sig? Ska jag göra nåt, beskära eller så?
2AD42E45-DB11-494A-A4D7-13C9CB513DB4.jpeg
8FCE07C5-D0C2-41E7-9F8D-AA7CBBE3C29E.jpeg
E9462208-7C21-499C-90E8-92C7E5E64504.jpeg
Gunilla T
30-08-2020, 09:00
Sådär skall inte körsbärsbenved se ut. De är lättodlade och just nu är busken i min trädgård översållad med de dekorativa frukterna och bladen är fräscht gröna. Den är oerhört tät med massor av grenar, växer kraftigt varje år.
Något är fel med din benved som är så tanig och bladen har redan bleknat. På första bilden ser det ut som om den har barkskador. Tyvärr, jag tror inte det är något att spara, den är på gränsen till sin överlevnad.
Plantera en ny buske, de är odlingsvärda tycker jag, allt från den nya skotten som kommer tidig vår till de häftiga små frukterna som lyser lång väg.
Loppanloppan
30-08-2020, 09:43
Hej Gunilla, tack för svar!
Det var lite det jag misstänkte att den nog inte var som den skulle..
Huggorm
30-08-2020, 12:42
Väldigt mycket björklöv på marken, och det är bara augusti ännu. Jag gissar att det varit väldigt torrt där du bor, och det är därför björkarna släpper sina löv i förtid. Det kan också vara varför benveden ser ut som den gör. Det har ju varit flera torra, varma somrar efter varandra nu och de flesta buskar är inte skapta för att växa i mark som solen kan lysa på. I naturen växer benveden säkert i buskage som skuggar marken helt och dessutom med stora träd runt som ger halvskugga till löven. Det går säkert att få igång den genom att täcka över rotzonen med gräsklipp och vattna mycket nästa sommar, men det är frågan om det är värt besväret.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.