CITAT (Amerikansk skåning @ 02-09-2020, 12:54)

När vi flyttade in fanns 2 härliga "bollar" buxbom. Jag var feg (nog min make också fastän han aldrig sade så 😉) varför ingen klippning ägde rum. Äntligen i år tog min man sin nya el-hacksax och gjorde en rakning snarare än klippning. På ena sidan (han behandlade de som 1 buske och inte 2) är det nästan bara stammen kvar på den andra är lite grönska kvar. Är buxbomen nu förstörde? Kan jag kapa dem ännu hårdare för att ge bägge en omstart? Ev gödsling? Hjälp!!
Buxbom är en städsegrön växt som sedan en tid tillbaka börjat förbereda sig för vintervila. De bör beskäras innan midsommar för att de nya skotten som växer fram skall hinna invintra utan att frysa sönder. Om buskarna mot förmodan skulle bilda nya skott kommer de att frysa sönder eftersom de inte haft tid att förbereda sig för vintern.
Samma gäller gödsling, buskarna går i vila och skall inte stimuleras med gödsel inför vintern.
Gjort är gjort, vänta och se vad som händer till våren, annars, köp nya växter och läs på hur de skall skötas.