Alexlind
13-09-2020, 06:37
Hej!
Jag har precis flyttat in i hus, har inga gröna fingrar ännu och har en fantastisk klätterväxt i trädgården. Jag undrar när det är man ska klippa ner den, innan eller efter vintern?
Gossen Ruda
13-09-2020, 09:27
Ett allmänt råd: Låt sekatören vila det första året så du hinner bekanta dig med trädgården först. Det förekommer ett beskärningsraseri i trädgårdarna numera. Beträffande klätterväxten så är ev beskärning beroende på vilken sort det är så först artbestämning.
Alexlind
13-09-2020, 11:28
Okej! Jag är rätt säker på att det är nån humle, den har fått som små ljusgröna runda kottliknande blommor nu i augusti.
Förra ägarna sa att vi skulle kapa den men inte när.
Gossen Ruda
13-09-2020, 11:45
Humle kapar ner sig själv på vintern, dvs alla delar ovan mark fryser. Sen växer den upp igen på våren så du kan klippa/riva ner allt nu till vintern när den frusit. Det ser renare ut men egentligen är det inget tvång att klippa bort det vissna.
Alexlind
13-09-2020, 16:55
Okej vad bra! Jag vill nämligen att den ska växa annorlunda än vad förra ägarna gjort, så kommer nog riva ner det mesta på den!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.