Victoria
Hej,

Jag undrar om någon kan gissa sig till vad det är för "konstigt" som växer i rabatten under vinbär och krusbär. Vi flyttade in i huset i höstas, så jag har ingen aning om allt vad som växer i trädgården.

Detta ser iaf ut nästan som gräslök. Det Är lökar i jorden och det har kommit ut raka, runda stjälkar ur marken. De växer i grupp. Det ser PRECIS ut som gräslök, men det varken luktar eller smakar gräslök. Det kan väl inte vara något som blommar, då borde det väl redan blommat!?

Någon som vet? Skla jag behålla eller plantera om eller hiva nu när jag ändå skal gräva upp lite och gödsla runt buskarna?
Ingis
Har du scilla som växer någonstans i närheten?
Det kan var sådana, för de ser ut som runda strån året före de blommar.
Victoria
Hej,

Jag har MASSOR av scilla som redan blommat och vissnat i motsatta hörnet av trädgården. Ett helt hav! Men jag har även scilla lite här och var. En blomma här och en blomma där och visst finns det några blommor någon meter därifrån. Men jag tror ju inte att hon har planterat scilla där förra våren. Hon planerade ju att sälja huset då och att sätta dem under en vinbärsbuske? Kan det vara "gammal" scilla som inte blommar mer? Eller slutar aldrig scillalökar att blomma? Kanske de kan "renoveras" genom lite löknäring etc?

Fortsatt tacksam för tips smile.gif
Ina
Jag skulle låta dom vara kvar - jag vet inte vad det är, men du kanske kan "renovera" eller "få igång" på dom något vis!

Hur långa är stråna? Hur tjocka? *nyfiken*
Fenja
Det kan vara frösådd Scilla, de blommar inte första året utan ser ut just som små gräslökar!
Mvh
Fenja
Victoria
Hej Ina,

Ja du, hur långa/tjocka är de? De ser ut som gräslök biggrin.gif De har ju varit kortare, men just nu är de ca 10-15 cm och kanske 1 mm tjocka smile.gif Jag skal plantera dem någon annan stans nu när vi grejjar runt vinbärsbuskarna så får vi se om det blir något nästa år. Jag var och tittade lite på scillan och visst finns det liknande strån som växer i mitt scilla hav. Kanske är det det trots allt. Undrar baara hur det hämnat i vinbärsbuskarna?
Ina
Det låter ju onekligen väldigt "scilligt"...

Hur dom har hamnat där? Tja... Fåglar? Förre ägaren som slängt dit frökapslar från scillor? huh.gif

Hoppas att det blir blått och vackert i alla fall! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon