Full version: sommartecken
andreas i uppsala
Eftersom norrläningarna har sitt vårtcken inlägg, som inte vi andra får vara med i sad.gif tongue.gif så kan vi skriva våra sommartecken här.

Här var det idag mycket fint och varmt(+22,2). Det ska också fortsätta hela veckan ut, om inte längre. Nu är sommaren äntligen här på allvar!! Allt har slagit ut och allting blommar. Det är en ljuvligt tid just nu.

andreas
TeliaNet
det är fullt av fåglar och flygfä så sommaren är nära!
på balkongen var det nästan 30*c.
andreas i uppsala
varmast idag 24,5 i torup i halland, enligt SMHI. Nu är det sommar!!!! biggrin.gif biggrin.gif
renate
laugh.gif Det stämmer bra Andreas,jag bor en mil från Torup i före detta Småland,nu Halland. Det var varmt och gott i går,i dag är det mulet och bara 12,8 °.
Hälsn. Renate tongue.gif rolleyes.gif
andreas i uppsala
här hade vi idag 19,8 och UU hade 20,2. Just nu öser det verkligen ner. Ett riktigt fint sommarregn är det i alla fall tongue.gif .
TeliaNet
min elektroniska termometer är upptagen till växthuset.
men min vanliga bimetall visar ca 16*c under den en minut korta regnskuren.
andreas i uppsala
var bor du? Här har det öst ner i över en timme och på den timmen har det kommit 2 mm(skratta inte västkustbor) Himlen verkar sur. Snart börjar det kanske också åska.
TeliaNet
bor i nässjö zon 5.
andreas i uppsala
nässjö i småland eller i norrland?
andreas i uppsala
vänta. Det måste ju vara småland tongue.gif
TeliaNet
alldeles riktigt.
denna håla där televerket opererade och sen la ner och sparkade både släktingar och bekanta.
andreas i uppsala
4,1 mm på två timmar nu, vilket betyder att det har ökat. Hur länge ska det fortsätta. fick ni bara en minuts regn? lyckostar. Det känns som man befinner sig på västkusten sad.gif
wolkenkrabber
mouhahahah när är det fullt solsken och inte en droppe regn, men jag antar att det är bättre där nere i söder, ni har ju "sommar" tongue.gif
alex
Här var det 19 grader idag, och regnade ca 3 min, jag bor i Västergötland, närmare bestämt i Töreboda.
andreas i uppsala
jo, det är frodigt och grönt. rena regnskogen nu, med 100% fuktighet. Får snart börja fundera på att bygga arken tongue.gif om det fortsätter så här.
alex
Ja! nu skiner solen!!!
Men ändå inte mer än 17
Jo förresten, det var 20 grader varmt idag(det beror på vilken termometer man tittar på, en visade 21, en visade 19) så jag ändrar väl på det som jag skrev tidigare.
Maria i Helsingborg
......och tomaterna och jordgubbarna blommar! ohmy.gif
TeliaNet
CITAT (andreas i uppsala @ 03-05-2004, 17:44)
4,1 mm på två timmar nu, vilket betyder att det har ökat. Hur länge ska det fortsätta. fick ni bara en minuts regn? lyckostar. Det känns som man befinner sig på västkusten sad.gif

nu kom det en gång till och varade några minuter intensivt.
andreas i uppsala
Nu har det slutat biggrin.gif Det slutade på 7,9 mm. Jag slipper bygga arken tongue.gif
Eva Swahn
Näktergal hos mig.
Annelie
Åska!

Vaknade i morse halv 6 av en hejdundrande knall. Det är för mig ett tydligt sommartecken! Åska och doften av våt varm asfalt.. rolleyes.gif
andreas i uppsala
Den lukten var påtaglig i går precis när det började. Härlig doft smile.gif Det och gamla källarlokaler tongue.gif

Jag var idag i stadskogen och där hade bokarna slagit ut, inte musöron eller något liknande utan äkta fullvuxna blad. Jag älskar bok biggrin.gif och bokskogarna i skåne, men detfinns faktiskt bokskogar här också. Stammen är härlig och slät och är det enda virket som inte luktar. Det är därför man gör glasspinnar av dem sad.gif enligt botan
Lars-Olof Arvids
Andreas, du känner dig som om du befinner dig på Västkusten - då kan jag bara gratulera! smile.gif Här på Västkusten är det fantastiskt fint nu. Mina körsbärsträd har börjat blomma och igår kom de första ladusvalorna. Efter regnet på förmiddagen blir det nog ännu mer fart på allt som växer och grönskar. Nu skiner solen igen. Snart ska jag hem och plantera backtimjan som jag köpte på torghandeln här i Stenungsund idag.

Olle
alex
Yes!! Det mullrar(åskar)!!

Förresten, körsbärsträden blommar här i inlandet också! tongue.gif wub.gif

Nu är det nästan sommar!!
andreas i uppsala
Här har vissa redan blommat över. Det ligger fult med blomblad vid rediviva. På botan har de jättegamla prunusar som redan har blommat i ett antal veckor, så det är inget att komma med tongue.gif

I söndags såg jag också en svala tongue.gif Det måste ha varit en svala, för den var så snabb och hade lite böjda slimmade vingar.

Nu skiner solen också eller gjorde. Efter att molnen försvunnit kl 13-14 steg tempen med 5-10 grader till 20,0. i morgon ska det bli 20 eller över, på torsdag 23 eller mer,fredag 21-22 eller mer och på lördag 21. Nu är det verkligen SOMMAR biggrin.gif biggrin.gif

Skolans spireahäck(ar) är alldeles kritvit!!! Då är det sommar

GLAD SOMMAR biggrin.gif tongue.gif
andreas i uppsala
NU är det defenetivt sommar varesig ni vill det eller inte. 24,5 som varmast idag, medan botans varmaste än så länge idag är 23,5. Bokarna i bokskogen har helt slagit ut, meed fullvuxna gröna blad biggrin.gif Vilken härlig syn det är!!

Undrar om årets första potatis är slutsåld än?

Glad Sommar
alex
Här har det idag varit 26 grader varmt! nu är det sommar
Blomstertanten
biggrin.gif Nu är det sommar !

Körsbärsträden börjar släppa blommbladen, man kan tro att det snöar tongue.gif
Här blommar smörboll , löjtnantshjärta ,japansk akleja , iris , spirea ,
lundvallmo , sibirisk vallmo , sorgklockor , rosenvivor , tovsippor och båda
nykomlingarna, dvärgrododendron.
Klematis , liljor , dagliljor , rosenpion och dillpion har stora knoppar !

Just nu visar termometern 17,5 grader ! Och klockan är snart 23.00 ohmy.gif

Det är verkligen sommar ! biggrin.gif
andreas i uppsala
näst varmast i landet med 25,1, endast örebro hade mer mee 25,4. Årets första bad hann jag med, i mälaren.

Ni har rätt det är sommar. Det har varit långt över 10 i medel i över en vecka nu, enligt mig och SMHI. Det är bara norrland kvar
Blomstertanten
CITAT (andreas i uppsala @ 07-05-2004, 23:04)
näst varmast i landet med 25,1, endast örebro hade mer mee 25,4.

Jag vann alltså! biggrin.gif
alex
Nja, enligt min termometer så gjorde du inte det tongue.gif
Den visade som sagt 26 grader tongue.gif biggrin.gif
andreas i uppsala
och min ena visade nästan 40, vilket betyder att jag vann!! tongue.gif

Blomstetanten Örebro vann tongue.gif inte Glanshammar tongue.gif Örebro A om det ska vara riktigt
alex
Hm... min visade 50, (ha det slår du inte!!) fast den var i och för sig i växthuset tongue.gif biggrin.gif
alex
Här blommar liljekonvalj, och rodedendhron (eller hur det nu stavas), är det inte ganska tidigt??
andreas i uppsala
nej, det är ganska normalt. I skåne och i köpenhamn har de redan blommat ett tag. Det finns sorter som blommar tidigare än andra, men man kan inte utesluta värmen som har varit.

nästvarmast(och tredje) igår igen med 25,0 . Sala hade 25,3.
Kattgräs
Sommartecken av det mindre trevliga slaget: fick en fästing krypande på armen när jag rensade rabatten!
unsure.gif
alex
Nu är det varmt idag igen, 26 grader just nu och med hög luftfuktighet, då
jag hör åskmuller någon mil bort. Det känns rent av HETT. Man svettas så fort man går utanför dörren, är det inte juli??
andreas i uppsala
kl 13 var det +27 i min gamla hemstad Halmstad. Det måste vara årets varmaste. Här har det idag endast varit 23,4 och lie regn o åska
Maria i Helsingborg
Egna rädisor i salladen/vid frukosten känns inte alls tokigt smile.gif
Blomstertanten
Värme , regn , åska och hagel om vartannat i dag !
Åskan har tagit sig en liten åktur runt Glanshammar i dag ! tongue.gif
Liljekonvaljerna blommar, de brukar slå ut lagom till mors dag!
Syrenerna har kanske en vecka kvar tills de blommar!

Allt är nog överblommat till skolavslutningen , så de får väl plocka höstblommor då till utsmyckning ! biggrin.gif
alex
Det var faktiskt 27 grader hos mig med(i alla fall enligt termometern).
andreas i uppsala
har det haglat hos er? i maj? blink.gif tur att man bor där man bor och slipper sånt här
alex
Idag 21 grader och det skall ju bli ännu varmare i morgon och de nästkommande dagarna. Hoppas att det inte blir någon frost, men det kommer det nog inte att bli förrän till hösten. Mina potatisplantor i växthuset har blivit ordentligt stora, jag skulle nog kunna skörda potatis redan nu smile.gif
Maria i Helsingborg
.....ärtstora tomater på friland! rolleyes.gif
vickeva
CITAT (andreas i uppsala @ 09-05-2004, 22:28)
har det haglat hos er? i maj? blink.gif tur att man bor där man bor och slipper sånt här

Fast hagla kan det göra mitt i sommaren, det har med vindarna att göra...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon