Gurkan1234
Köpte en strandkastanj för några månader. Vår katt har visat stort intresse för trädet och vi har försökt hålla henne borta. Nu ser vi att det ser ut som insekter typ föds i stammen och klättrar ur stammen. Kan det stämma?
Weekend
Jo det kan stämma no.gif -fear-.gif -cry-.gif sos.gif fear.gif Krukväxter som den där är väl importerade från gud vet var, huvva!
Gunilla T
Det är ju normalt kan man säga att insekter lägger ägg i eller på växter och så småningom utvecklas en ny insekt. Men, det betyder inte att det är en skadeinsekt så jag skulle inte oroa mig om det inte uppkommer skador på växten.
Gurkan1234
Här är fler bilder. Två av fyra stammar har dött och typ är söndervittrad.
Gossen Ruda
Om det är en insekt som kryper ut ur stammen på bild 2 så skulle jag tro på någon märgborre. Troligen ingen svensk art för växterna kan som sagt vara importerade. Mitt råd är att gå tillbaka till affären med växten och klaga och kräv pengarna åter. Växten bör brännas snarast.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon