Jag har letat runt på forumet men kan inte hitta något liknande problem. Har sått rabarber (Glaskins perpetual) från frön i våras, några tog sig bra och blev till ganska stora plantor under sommaren. Jag planterade då ut dem i pallkragen.
Nu till hösten grävde vi en rabatt för att plantera om dem i men då har de plötsligt börjat sloka och vissa blad har gulnat. Ett blad har fått röd gröna prickar. Vad är det som hänt? Är så trist när man odlat fram dem från frö och sen klarar de sig inte efter omplantering 😔
Vi har blandat ut lerjorden med planteringsjord och lite kogödsel (inte velat ta för mkt Kogödsel då de ska i vila så här års) Jag tycker att jorden är relativt väldränerad och de är inte för djupt planterade heller vilket jag vet att man ska tänka på. Som sagt så trivdes de utmärkt i pallkragen men nu har ngt hänt. Hjälp mig innan båda plantorna dör helt. Kan tilläggas att några rötter gick av på den plantan som fått röda prickar på.
Se bild på ett av bladen som är skadat. Har tagit bort det samt det som var nästan helt gult.
Med vänlig hälsning,
Anna