En tjej på jobbet har en hibiscus som är brun/gulprickig på bladen och jag tycker mig se en och annan avlång vit gynnare på undersidan. Men den har friska nya skott i topparna. Hibiscusen fick en alldeles för stor kruka innan den flyttades till kontorsrummet, och jag tror att ägarinnan vattnar lite för mycket. Detta tillsammans är säkert orsaken till att den inte blommar. Men nu måste vi försöka få bukt med ohyran också. Vad har den drabbats av? Hur hjälper vi den bäst?
Nenna vid mälaren
15-03-2003, 19:18
Duscha med såplösning!

Lös 30 ml. såpa och 20 ml. rödsprit i 1 l. vatten och gå på måndag och fredag i 2-3 veckor. Kan vara spinn eller trips och bägge är härligt smittsamma

. Sen så blommar hibiskus inte vintertid...den sover.
Varken spinn eller trips är på något sätt vita, däremot är vita flygare (mjöllöss) det! Rör man vid bladen brukar de vara experter på att flyga iväg och sedan komma tillbaka..
Trips är svarta små avlånga kryp som sitter och suger i sig växtsaft från bladen, som följaktligen får silvriga märken på sig (utsugna växtceller). När tripsens larver är tillräckligt stora, kryper de ner i jorden och gör sig en kokong..så det händer ibland att man får med sig trips ovetandes när man är ute och handlar krukväxter.
Spinnkvalster kommer på plantor som torkar ut ofta och som står torrt. Det är små kryp som orsakar gula små prickar på ovansidan av bladen. När det är en stor koloni spinnkvalster brukar de välkända vita trådarna komma...
Hur då bli av med alla dessa kryp? Om det bara rör sig om en planta fortfarande, så fungerar Provado bra. Det är små vita pinnar som innehåller ämnen som är skadliga för alla ovannämnda kryp (och ett gäng till också!). De sticks ner i jorden och löses upp av vattnet i jorden. Växten dricker detta och hela växten blir giftig för de små krypen!
Att duscha med såp-spritvatten är ett annat alternativ, men då gäller det att ha rätt koncentrationer av det hela så att plantans blad inte bränns sönder (lätt hänt på tunna blad). Dessutom behöver det upprepas med jämna mellanrum för att man ska vara säker på att krypen försvinner.